Et nyt forslag vækker opsigt.
Lige nu læser andre
For mange bilister er det en velkendt situation.
Man har travlt, finder endelig en p-plads, og et par timer senere ligger der en gul seddel under vinduesviskeren.
Det kan føles urimeligt, når prisen for en lille fejlparkering kan nærme sig 1.000 kroner, men ikke desto mindre er det sådan, virkeligheden ser ud.
Nu vil Danmarksdemokraterne have gjort op med forskellene mellem kommunale og private bøder.
Ifølge partiet skal der være mere retfærdighed på parkeringsområdet, så bilisterne ikke bliver straffet hårdere, bare fordi de holder på en privat plads.
Læs også
Det skriver Ekstra Bladet.
Samme pris overalt
Partiet foreslår, at parkeringsbøder skal have samme loft uanset, om det er kommunen eller et privat selskab, der udskriver dem.
Loftet skal være 510 kroner, som i dag er prisen for en ulovlig parkering på en offentlig plads.
“De danske bilister er nærmest jaget vildt. Især private parkeringsselskaber driver en forretning på at jage bilisterne,” siger partiets formand Inger Støjberg til Jyllands-Posten.
Hun mener, at tiden er inde til at gøre noget ved problemstillingen.
Læs også
“Nu er tiden kommet til at sige, at bilisterne og deres parkering hverken skal være en pengemaskine eller en skjult skat.”
Vil ændre p-indtægterne
Tal fra FDM viser, at parkering er en lukrativ forretning.
I 2024 havde kommunerne tilsammen en bruttoindtægt på 1,2 milliarder fra netop parkering. Københavns Kommune stod alene for over halvdelen med omkring 700 millioner kroner.
For at dæmpe de kommunale indtægter vil Støjberg sænke grænsen for, hvor meget en kommune må tjene på parkering pr. borger, før staten modregner.
I dag er grænsen 320 kroner, men hun foreslår, at den bliver sat helt ned til 50 kroner.
Læs også
Det betyder, at kommunerne ikke længere får en økonomisk gevinst ved at udstede mange p-afgifter.
Som om det ikke var nok, har Danmarksdemokraterne også et ønske om, at alle private parkeringsselskaber skal samarbejde om en app, der skal gælde på tværs af samtlige af selskabernes p-pladser.
På den måde skal bilister kun forholde sig til ét system, uanset hvor de parkerer. Om det bliver til virkelighed en dag, må tiden vise.