Forside Generelle nyheder Nye dækregler kan koste dig 4.000 kroner i bøde –...

Nye dækregler kan koste dig 4.000 kroner i bøde – men det er ikke alt

Vinterdæk, vinter, winter, trafik, traffic, driving, sne, snow

Det kan få flere konsekvenser, hvis du ikke får skiftet dæk.

Lige nu læser andre

‘Lad bilen stå om vinteren, hvis det er glat, og du har glemt at skifte fra sommerdæk til godkendte helårs- eller vinterdæk.’

Sådan lyder budskabet fra Færdselsstyrelsen, efter at en præcisering af Færdselsloven 1. juli slog fast, at du som bilist har ansvaret for ikke at køre med ‘åbenbart uegnede dæk til det konkrete føre’.

I praksis betyder det, at du skal vurdere vejforholdene, inden du tænder bilen.

Er der risiko for sne, is eller sjap, skal du montere godkendte vinter- eller helårsdæk – eller lade bilen stå, til du vurderer, at du kan køre sikkert.

Tilsvarende skal du holde ind til siden, hvis underlaget pludselig bliver glat under kørslen.

Læs også

Fortsætter du alligevel turen, kan det udløse en bøde fra ordensmagten. Beløbet lyder på 1.000 kroner pr. hjul – altså op til 4.000 kroner for en almindelig personbil.

Sommerdæk kan blive en kæp i hjulet ved syn

At køre på sommerdæk i vintervejr kan både være risikabelt og koste dig bøder, men det er ikke alt.

Hos Applus+ Bilsyn ser synsfolkene en del biler med sommerdæk om vinteren, og det kan være et problem, lyder det fra teknisk chef, John Gantzhorn:

”Hvis der er vinterføre, og bilen står på sommerdæk, kan synsmanden vurdere dækkene uegnede til den obligatoriske testkørsel. I så fald er han af Færdselsloven forpligtet til at lade bilen stå og indkalde den til omsyn på et andet tidspunkt.”

Det er altså ikke kun politiet, der håndhæver reglerne – også synshallerne vurderer dækkenes egnethed som en del af sikkerhedskontrollen.

Vinterdæk eller helårsdæk – hvad er forskellen?

Læs også

Når sommerdæk ikke er godkendt til vintervejr, skyldes det, at gummiet bliver hårdt og mister vejgrebet på kolde, glatte veje.

For din og andres sikkerhed bør du derfor skifte til vinter- eller helårsdæk, men hvad er forskellen?

Vinterdæk er designet til at præstere bedst ved temperaturer under syv grader.

Gummiet er blødere end på et sommerdæk, mens dækmønstret er forsynet med små, fine lameller, der forbedrer vejgrebet på is- og sneglatte veje.

Helårsdækket er blødere end sommerdækket og kombinerer vinter- og sommerdækkets egenskaber. Ulempen er, at dækket slides hurtigere om sommeren og dets præstationer er et kompromis.

Tjek om dine dæk er vinterklar

Læs også

Du kan tjekke, om dine dæk er godkendt af myndighederne til vinterkørsel ved at se efter disse symboler på siden af dækket.

M+S står for ‘Mud + Snow’ og kvalificerer dækket som et vinterdæk, skønt mærkningen ikke beviser, at dækket er testet under hårde, vinterlige forhold.

Bemærk: Et M+S dæk er ikke godkendt til hårdt vinterføre. Her kommer det andet og nyere symbol i spil:

Three Peak Mountain Snowflake – også kendt som 3PMSF eller ‘bjerg- og snefnug-symbolet’.

Symbolet sidder på siden af dækket og forestiller et snefnug på et bjerg med tre toppe. Den mærkning fortæller, at dækket er testet og godkendt til brug i hårdt vinterligt føre som sne og is.

Strengere krav når turen går til udlandet

Læs også

Flere af vores nabolande har endnu skrappere krav til vinterdæk end Danmark, hvor dækket først bliver dømt ulovligt, når dækmønstret er slidt ned til 1,6 mm.

I Tyskland og Sverige er det et krav, at vinter- eller helårsdæk er mærket med 3PMSF ved frost og vinterføre. M+S-symbolet alene kvalificerer ikke længere dækket som et vinterdæk.

Sverige forlanger desuden mindst 3 mm dækmønster på vinterdæk. Norge har derimod intet forbud mod brug af sommerdæk om vinteren, forudsat at dækmønstret har en dybde på minimum 3 mm.

Ads by MGDK