De vestlige sanktioner og Ukraines langdistance angreb sætter den russiske olieindustri under stadigt større pres.
Lige nu læser andre
De vestlige sanktioner og Ukraines langdistance angreb sætter den russiske olieindustri under stadigt større pres.
Hvad sker der?

Rusland står midt i en voksende brændstofkrise, efter at den samlede benzinproduktion er faldet markant siden starten af 2025.
Daglig produktion styrtdykker

Ifølge det russiske medie Kommersant er den daglige produktion faldet med 17,3 % – fra et gennemsnit på 123.600 ton i januar til blot 102.200 ton i midten af august.
Det drastiske fald har fået benzinpriserne til at skyde i vejret over hele landet.
Priserne eksploderer

Brændstofpriserne er steget i takt med produktionsnedgangen.
Læs også
The Moscow Times rapporterede den 18. august, at den nationale prisindeks for AI-92 benzin – svarende til almindelig blyfri – nåede 71.500 rubler (cirka 890 dollars) pr. ton. Prisen på AI-95, premiumvarianten, steg til 80.430 rubler (omtrent 1.000 dollars) pr. ton.
De to typer benzin steg henholdsvis 1,3 % og 2,2 % – på blot én dag.
År-til-dato-tal viser alvorsgraden

De langsigtede prisstigninger tegner et endnu mørkere billede.
Siden januar 2025 er prisen på AI-92 steget med næsten 38 %, mens AI-95 er steget hele 49 %.
Kreml forlænger eksportforbud for at dæmpe prispresset

I et forsøg på at stabilisere markedet har Kreml forlænget det midlertidige eksportforbud på benzin.
Læs også
Forbuddet, som blev forlænget den 14. august, gælder nu frem til september 2025 for producenter og oktober for ikke-producenter.
Tiltaget skal øge udbuddet på hjemmemarkedet og midlertidigt lægge en dæmper på priserne.
Eksperter peger på droneangreb og sanktioner

Kommersant skriver, at energianalytikere ser en kombination af uforudsete raffinaderi-nedlukninger og langstrakte reparationer som årsag til faldet i produktionen.
Langtrækkende ukrainske droneangreb har formentlig også bidraget til forstyrrelserne.
Derudover har vestlige sanktioner begrænset adgangen til nødvendigt udstyr, hvilket har gjort vedligeholdelsesarbejde mere kompliceret.
Sanktioner bremser reparationer

Læs også
En kilde i oliebranchen fortæller Kommersant, at reparationer – især på raffinaderier med udenlandsk udstyr – kan tage flere måneder.
Planlagt vedligeholdelse er allerede blevet udskudt på grund af manglende reservedele, hvilket har lagt yderligere pres på driften.
Myndighederne forbereder sig på yderligere udfald, og op mod ti store raffinaderier forventes at gå i vedligeholdelse i løbet af efteråret.
Mangel breder sig i Rusland og besatte områder

Flere regioner oplever allerede benzinmangel – også i de russiskbesatte dele af Ukraine.
Den russiskindsatte leder af Krim, Sergey Aksjonov, fortæller til Kommersant, at der er særligt mangel på AI-95, som han forklarer med lav produktion og vanskeligheder med transporten via sårbare vejnet.
Kritisk situation i Zaporizjzja

Læs også
I det besatte Zaporizjzja-oblast bliver både AI-92 og AI-95 stadig sværere at få fat i.
Regionens Kreml-udnævnte leder, Jevgenij Balitskij, lægger skylden på frygten for ukrainske angreb mod brændstoftog, hvilket har forstyrret leverancerne.
Krigsindsatsen afhænger af olieindtægter

Ruslands afhængighed af olieindtægter til finansiering af krigen i Ukraine gør situationen ekstra alvorlig.
Mangel på brændstof rammer ikke kun hverdagen, men rejser også spørgsmål om Kremls evne til at opretholde sin militære indsats under pres fra omfattende vestlige sanktioner.
Energikrisen slår revner i Kremls fortælling

Den seneste brændstofkrise underminerer Kremls mangeårige påstand om, at Rusland kan modstå vestlige sanktioner og fortsætte krigen uden problemer.
Læs også
Efterhånden som de interne problemer vokser, bliver det stadig sværere at holde facaden.