Du har sikkert prøvet det. Du går ind i supermarkedet efter en liter mælk og kommer ud med kage, shampoo, et stearinlys og måske endda en ny skuresvamp i en farve, du ikke vidste, du manglede.
Nej, det er ikke magi – det er markedsføring.
Og flere supermarkedskæder spiller spillet til perfektion.
Intet i butikken er nemlig tilfældigt. Fra du træder ind i det velbelyste rum med friske dufte af nybagt brød og rengjorte fliser, bliver du (ubevidst) ledt som en brik i et velgennemtænkt spil.
Det skriver det portugisiske medie Marketeer på vegne af en analyse af den store spanske supermarkedsgigant Mercadona.
Neuromarketing er navnet på disciplinen – og Mercadona har gjort det til en kunstform.
Mælken ligger altid længst væk
De varer, du egentlig kom efter – mælk, brød, mel – er nærmest altid placeret længst væk fra indgangen. Hvorfor? Fordi du så tvinges gennem et virvar af fristelser, inden du når frem. Det kaldes ‘optimeret købssti’ – og det virker.
Undervejs går du forbi tilbud, snacks og specialiteter, du ikke anede, du manglede. Og så ryger de ned i kurven. Apropos kurven: den er med vilje ekstra stor. For når den virker halvtom, får du fornemmelsen af, at der mangler noget.
Øjenhøjde og børnehøjde
Hylderne er også designet med kirurgisk præcision. Børnevenlige sager som slik og søde morgenmadsprodukter er gerne placeret lavt – lige i øjenhøjde for de mindste. De dyrere og mere målrettede produkter står, hvor de voksne nemt ser og griber dem.
Kø og impulser
Ved kassen venter sidste runde af lokkemad: tyggegummi, batterier, små snacks.
Alt sammen anbragt strategisk for at lokke dig, mens du venter. Det er her, de såkaldte “sidste-øjebliks-køb” sker – og de udgør en overraskende stor del af butikkens omsætning.
Det handler dog ikke om at narre nogen – det handler om at forstå forbrugerens adfærd og skabe en god oplevelse, lyder det fra eksperter i forbrugeradfærd.