Hamrende effektivt jobcenter

De udskældte jobcentre leverede varen, da vi fik en virksomhedspraktikant. En succeshistorie og lidt tips til, hvordan virksomhedspraktik bliver til win-win frem for moderne slaveri.

Jobcentre er den perfekte prygelknabe, der næsten altid får skældud og hård kritik i nyhedsmedier og på sociale medier! Dette er en af de historier, som ikke vil få meget opmærksomhed, da det her jobcenter leverede varen til UG+. Men vi fortæller historien alligevel.

En dag ringede telefonen fra et ukendt nummer, men jeg nåede ikke at tage den. Jeg har ’truecaller’ installeret og kunne se det ikke var en sælger, så jeg ringede nysgerrigt tilbage. Malene tog telefonen og forklarede, at hun gerne ville i virksomhedspraktik hos os. Det er ikke så længe siden vi havde en i praktik, og det var en god oplevelse for alle (hun er kommet i ’rigtigt’ arbejde nu), så det er vi ret åbne for. Malene sendte sit CV, og det så fint ud, så vi aftalte et møde. Det gik også godt, og vi blev enige om en 1,5-2 måneders virksomhedspraktikperiode. Malene er nyudannet markedsføringsøkonom (tidligere frisør og tjener) og vil gerne have erfaring med online marketing, og det er jo det vi laver, så matchet er perfekt.

Så kommer alt bureaukratiet…

Slet ikke. Vi blev enige, og Malene ville gerne starte så hurtigt som muligt. Jeg fik et link, hvor jeg skulle udfylde (få) oplysninger. Det sværeste var sådan set at finde den rigtige kategori. Der var ikke noget der hed noget med online marketing eller online markedsføring, så det landede på gummititlen ’IT-konsulent’. Det var mandag. Torsdag var der ikke sket noget... (og jeg huskede det som for længe siden, jeg havde sendt det ind), så jeg blev utålmodig ringede og spurgte, om der snart skete noget. Manden i røret kunne bekræfte, at de havde modtaget ansøgningen – dog ikke for en uge siden som jeg frejdigt hævede i telefonen, men – i mandags. Han ville skrive og høre om der blev arbejdet på den. Så gik der to timer og en e-mail tikkede ind med godkendelsen.

Hvis bare banker var (halvt) så effektive, suk

Det har jeg ikke prøvet før, men det var en positiv overraskelse – som f.eks. diverse banker kunne lære en del af. Vi skulle ikke snakke med nogen, og Malene mødte glad ind mandag.

Er virksomhedspraktik moderne 'slaveri'?

Ha! Der fik vi så lige halvanden måneds gratis arbejdskraft, ik? Sådan er der sikkert nogen, som tænker – måske især virksomheder, der selv henvender sig til jobcenteret for at få en arbejdsløs, der ikke (rigtig) kan sige nej til at udføre halvanden måneds rutinearbejde (som ikke giver kompetencer) uden løn. Men det er jo ikke meningen med systemet, og vi (gnidr gnidr, siger det, mens vi pudser vores glorie) synes alle transaktioner skal være en slags win-win. Vi ved godt, at der findes landsdækkende kæder, der har unge mennesker i ulønnet praktik/oplæring i to uger (med at lave sandwich og juice) vel at mærke uden at have ansættelsesgaranti. Ok, det er ikke det vi gør, så hvad er dealen?

Vi får:

Halvanden måneds ’gratis arbejde’, men det er dog ikke helt gratis, for undervejs skal vi 1) sikre os at Malene hele tiden lærer noget, 2) løbende instruere, 3) tolerere fejl (hvilket er nemt hos os) og 4) uddelegere potentielt vigtige funktioner (udvise tillid).

Det er faktisk ikke så svært. Du kan se hvad Malene kommer til at arbejde med lidt nedenfor. Den der ofte volder problemer for virksomheder er nummer 2) løbende instruktion. Det koster tid, som går fra andet arbejde, og det kan være en klar omkostning. Det må man tage med, men vi har garderet os lidt.

Her kommer et tip til alle der har folk i virksomhedspraktik:

Lav SOP’er på de arbejdsopgaver som virksomhedspraktikanten skal udføre.

En SOP er en standard operating procedure, der i detaljer og med billedhjælp forklarer, hvordan man udfører en opgave. Det har mange fordele. Også for praktikanten, der slipper for at have én til at glo sig over nakken hele tiden, men i stedet kan komme ind i opgaverne på sin egen måde og i sit eget tempo. Det sidste er måske især vigtigt, hvis vedkommende har været længe væk fra arbejdsmarkedet og måske er kommet lidt for meget ned i tempo. Det gælder dog ikke Malene, der blev færdig med sin uddannelse i år.

Hvad får praktikanten? 

Praktisk erfaring med og kompetencer indenfor en lang række områder som: SEO, Publishing (Wordpress), content marketing, facebook-annoncering, nyhedsbreve, Google analytics, affiliate marketing, copywriting m.m. samt indføring i brug af (mindst) 10 professionelle værktøjer, man får brug for, når pengene skal tjenes online.

Det sure med det søde - lidt om Malenes opgaver:

Malene skal f.eks. være redaktør på vores (indtil videre) mindre succesfulde blog for piger: Girlzonly. Her får hun lov at vælge hvilke kanaler (sociale medier, SEO, e-mails, reklamer osv.), der skal satses på for at drive mere trafik, og hvilke artikler der skal skrives og om, hvilke emner osv. Det er en sjov opgave, og da det ikke er en succes nu, kan hun næsten kun overraske positivt.

En anden type opgave er tekster til en side som f.eks. Ledproff, som der hele tiden skal arbejdes på fra alle mand. Her er det mere at holde styr på udgivelser online, det handler om. Hvis Malene 'kun' havde den type opgave (tør, ren kommerciel markedsføring for led-belysning), ville det tendere det som f.eks. en cafe, der vil have nogen i virksomhedspraktik, gør (og det er faktisk ikke i orden, vel?).

Hvis vi nu havde super likviditet, ville vi egentlig gerne ansætte Malene. Hun er flink, flittig og kompetent, men det har vi desværre ikke. Hvis der sidder en potentiel arbejdsgiver derude med et job til Malene, kan I jo evt. skrive til mig - men vent helst ca. en måned til. 

 

Emneord: KH Online, Virksomhedspraktik, Jobcenter, Online marketing, SEO;
KH Online på DenOffentlige.dk KH Online ApS er feltet mellem at være en konsulentvirksomhed og et egentligt mediehus. Under KH-Online hører medier som Fodboldspilleren.dk og HurtigMums.dk, hvor sidstnævnte er en af Danmarks ...
Aktivitet: Artikler: 5 | Kompetenceområder: 3

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også