Foto: Gabriella Clare Marino, Unsplash
Foto: Gabriella Clare Marino, Unsplash

Ny EU-rapport: Batterier til elcykler, scootere og motorcykler løser flere problemer, men kræver støtte

Infrastruktur

16/10/2024 15:04

Redaktionen

Hvis EU selv producerer batterier til elcykler og elscootere og elmotorcykler, så kan vi nå meget langt i reduktion af CO2-udledningerne og frigøre os fra bl.a. Kina. Men det kræver handling.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I en ny rapport udført af EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy, fremgår det at 2-3 procent af EU’s forventede batteriproduktionskapacitet er tilstrækkeligt til de over 25 millioner lette elektriske køretøjer (LEV’er), som forventes at køre på de europæiske veje inden 2030. 

Den mængde LEV’er kan reducere CO2-udledninger med 30 millioner ton og hjælpe med at lukke transportsektorens forventede hul på 165 millioner ton CO2e-udledninger i 2030. 

Øget støtte fra EU og medlemslandene peges på som nødvendige for at opbygge en lokal LEV-batteriproduktion, der kan reducere afhængigheden af importerede batterier og skabe en mere robust europæisk forsyningskæde.

Hovedkonklusion: EU’s batteriproduktion skal fokusere på LEV’er

Rapporten fra EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy som er støttet af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), peger på at ved at skifte fokus i Europas planlagte batteriproduktionskapacitet til LEV'er kan man reducere behovet for at importere kritiske råmaterialer som lithium, kobolt og nikkel fra lande uden for EU, især fra Asien. 

De kan samtidigt reducere CO2-udledninger betydeligt, idet 13 procent af korte ture (under 8 km) foretaget med biler og varevogne potentielt kan erstattes af LEV’er, hvilket kan spare op til 30 millioner ton CO2e (svarende til den mængde CO2, som 3,5 millioner danskere ville udlede, hvis de pendlede til og fra arbejde hver dag i et helt år i en almindelig bil) og bidrage stærkt til at mindske det forventede “gab” på 165 millioner ton CO2e-udledninger fra transport i Europa i 2030.

Øget støtte fra EU og medlemslandene er nødvendig

Med ca. 10 millioner solgte LEV-enheder i form af elcykler, elscootere og elmotorcykler er det tydeligt at de hurtigt er ved at blive en integreret del af moderne mobilitet i byerne. 

Efterspørgslen på LEV-batterier forventes heraf at tredobles inden 2030 og derefter fordobles yderligere frem mod 2040. 

I Europa er der planlagt batteriproduktionskapacitet på 1.144-1.800 GWh inden 2030. Heraf er der kun et estimeret batteribehov på 317-696 GWh fra elbiler. LEV’er har kun et årligt batteribehov på 36 GWh i 2030 og 71 GWh i 2040. 

Det betyder altså at en allokering af den samlede kapacitet til LEV’er vil kræve 10-30 gange færre kritiske metaller end elbiler. Selv om der allerede er batteriproduktion i Europa, er den primært fokuseret på elbiler, mens 95 procent af LEV-batterier stadig importeres fra Asien på grund af billigere produktion og etablerede forsyningskæder der. 

Øget støtte fra EU og medlemslandene er derfor nødvendig for at opbygge en lokal LEV-batteriproduktion, der kan reducere afhængigheden af importerede batterier og skabe en mere robust europæisk forsyningskæde.

Jennifer Dungs, global chef for mobilitet hos EIT InnoEnergy, tilføjer: 

"Vi har sat batterier i centrum af vores indsats for at dekarbonisere vejtransport. Vi driver den industrielle udvikling af European Battery Alliance (EBA250), og mere for nylig med annonceringen af den nye 500 millioner € 'EBA Strategic Battery Materials Fund'. Men der er behov for mere støtte til udbredelsen af alternative hurtigt voksende mobilitetsløsninger – LEV’er er en lavthængende frugt med stor indvirkning på Europas netto-nul mål."

Som led i EU’s overgang til bæredygtig mobilitet opfordrer rapporten EU til at integrere LEV’er i sin bredere industrielle strategi for at støtte udviklingen af hele værdikæden i Europa, inklusiv batterier.

Studiet anbefaler også at fremme innovation relateret til batteriteknologier og cirkularitet. Dedikeret forskning og finansiering er afgørende for at opfylde LEV-specifikke krav og overvinde barrierer for adoption. 

Forbedring af batterisikkerhed, reduktion af omkostninger og forbedring af ydeevne, kombineret med reguleringsstøtte til reparation, genbrug og genanvendelse, vil sikre den fortsatte vækst i  LEV-sektoren.

Bernadette Bergsma, kommunikationschef for EIT Urban Mobility, udtaler:
"LEV’er supplerer offentlig transport og spiller en nøglerolle i overgangen til delemobilitet i byer. De kan accelerere elektrificeringen af vejtransport og reducere presset på kritiske ressourcer. Det er presserende at betragte LEV-industrien og batteriernes værdikæde som et strategisk aktiv for Europas bæredygtige bymobilitet."

Læs den fulde rapport her.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.