Faktisk ligger to tredjedele af alle hoteller og fire femtedele af alle restauranter uden for København og omegn.
Turisme er "big business" med en årlig omsætning på omkring 95 mia. kr. og en beskæftigelse svarende til ca. 115.000 fuldtidsarbejdspladser. Mange af disse arbejdspladser ligger uden for de største danske byer, hvor turismen bidrager til omsætning i de lokale butikker, restauranter og attraktioner. Denne udvikling skal vi styrke, for potentialet er endnu større.
Vi har fået ny regering, og de første signaler er heldigvis positive: Bedre vilkår for turismen i hele landet, serviceeftersyn af skilteloven, lempelser i planloven med relevante sommerhus-udpegninger, nuancering af strandbeskyttelseslinjen og ikke mindst implementeringen af en samlet liste af initiativer, som tidligere er blevet annonceret, og som nu bindes sammen i Den Nationale Turismestrategi, der er ved at blive sat i verden af erhvervsminister Brian Mikkelsen og hans dygtige folk i Erhvervsministeriet.
Det er meget positivt, at turisme som drivkraft for vækst og udvikling i landdistrikterne er blevet defineret som et særskilt fokusområde. Det har vi arbejdet for igennem flere år, netop fordi vi mener, at der er et stort uudnyttet potentiale. Derfor håber vi i Landdistrikternes Fællesråd, at regeringen og Folketingets partier vil gøre endnu mere for sektoren.
Hvis tiltrækningen af turister til Danmark skal nå samme niveau som vore konkurrenter i de omkringliggende nabolande, er det en forudsætning, at der tænkes nyt. En af vejene kunne være at fremme mikroturisme og de muligheder, der ligger uden for de store turismemagneter.
Det arbejde bidrager Landdistrikternes Fællesråd - og vores 45 medlemskommuner - gerne til.
Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding.