Borgerundersøgelse: De store projekter er et plus for Køge Kommune

Infrastruktur

24/09/2014 10:44

Nick Allentoft

Langt de fleste, der bor i Køge Kommune, er glade for de mange store udviklingsprojekter, der er i gang i området. De bringer værdi og arbejdspladser til kommunen – og gør det mere attraktivt at bo her.

Nyt sygehus, ny jernbane, ny Køge Kyst bydel ved Køge Havn – og vi kunne blive ved! Køge Kommune har sat sig selv på landkortet som udviklingskommune med mange store projekter på vej – og det er langt de fleste af kommunens borgere godt tilfredse med.

Det viser en ny borgerundersøgelse, som analysefirmaet Epinion har lavet for Køge Kommune.

Undersøgelsen viser, at 85 procent af kommunens borgere er meget positive eller overvejende positive over for den udvikling, som de store udviklingsprojekter vil give i lokalområdet. Borgerne ser det især som et plus, at udviklingsprojekterne gør Køge til en attraktiv kommune at bo i. Mange ser også frem til, at udviklingsprojekterne vil bringe værdi og nye arbejdspladser til kommunen. 

I den modsatte ende af skalaen er kun 4 procent af borgerne direkte imod udviklingsprojekterne. Men knap en tredjedel af borgerne mener, at kommunen skal holde sig til de projekter, der allerede er sat i gang eller klar på tegnebrættet. Kommunen har ikke råd til flere, store projekter, mener de.

Borgerundersøgelsen er et vigtigt pejlemærke for både politikerne og administrationen, fortæller borgmester Flemming Christensen:

”Vi har gennem mange år arbejdet målrettet på at trække mere aktivitet til Køge-området, og det er lykkedes over al forventning. Men midt i begejstringen skal vi huske at lytte til vores egne borgere. Jeg er glad for, at så mange deler vores tro på, at udviklingsprojekterne vil smitte positivt af på hele kommunen. Men det er også godt, at vi nu har fået afdækket, hvor vores borgere løfter en advarende pegefinger. Jeg vil gerne sige tak til alle jer, der har taget jer tid til at være med i undersøgelsen”.

 

Lokalaviser – og Facebook

Køge Kommune har også fået undersøgt, hvordan borgerne får deres viden om kommunens beslutninger og aktiviteter. 75 procent af borgerne føler sig meget eller nogenlunde informerede om, hvad der foregår i Køge Kommune, og langt de fleste får deres informationer fra nyheder i de lokale gratismedier, Køge Kommunes hjemmeside eller nyheder i Dagbladet Køge. Gruppen af borgere, som savner mere information, består især af den yngste del af borgerne og borgere, der bor i kommunens landområder, hvilket Køge Kommune nu er mere opmærksom på:

”Det skal være nemt at følge med i, hvad der sker i Køge Kommune – uanset om du er ung eller gammel, bor i Ejby eller ud til Køge Torv. Undersøgelsen viser, at vi skal fortsætte med at være synlige i de lokale medier, for det er stadig her, de fleste borgere læser eller hører om kommunen. Men vi skal selvfølgelig hele tiden arbejde på at gøre vores kommunikation endnu bedre, og det er blandt andet derfor, Kommunen lige er kommet på Facebook, ” siger borgmester Flemming Christensen.

 

FAKTA

·         Køge Kommune fik i sommeren 2014 lavet to borgerundersøgelser hos analysefirmaet Epinion.

·         Tilfældigt udvalgte borgere er blevet ringet op og stillet en række spørgsmål om udviklingsprojekterne i Køge Kommune og om Køge Kommunes kommunikation. 544 borgere har deltaget i undersøgelsen om udviklingsprojekterne, og 512 har deltaget i undersøgelsen om Kommunens kommunikation.

·         De indsamlede data er blevet vægtet i forhold til befolkningssammensætningen i Køge Kommune, så resultaterne er repræsentative for kommunens godt 60.000 borgere.

Mest Læste

Annonce