En fælles datingdag mellem Koldings skoler og kulturinstitutioner har givet pote. Tiltaget, der er en udløber af Folkeskolereformen, blev afholdt for første gang sidste år, og her et år efter har skolerne svært ved at få armene ned.
” Sidste års skole-kulturdating har vist, at det direkte møde mellem skoler og kulturinstitutioner skaber nytænkende og anderledes undervisning på skolerne, som i høj grad er med til at understøtte elevernes læring og kulturforståelse”, siger Rasmus Rosendahl Graff, Pædagogisk Konsulent i Børne- og Uddannelsesforvaltningen.
På datingmødet sidste år opstod der blandt andet sød musik mellem Christiansfeld skole og Kolding Musikskole.
Her har der i det forløbne år været et samarbejde, som gik ud på at danne et brassband på 4. årgang. Hver fredag i en time har musikeren Bob Vonk taget over, og skoleeleverne har været meget begejstrerede. Forsøget har været så stor en succes, at Christiansfeld Skole nu vil have samarbejdet udvidet til også at omfatte 5. og 6. årgang.
Skoletjenesten på Koldinghus har også bidraget til at få skoleelver fra Alminde-Viuf til at interessere sig for politik og historie. Skolen havde 50 års jubilæum i august, og det blev bragt ind i undervisningen.
Fordelt på 2 hold hørte 200 elever fra 0. – 9. klasse over to formiddage om bl.a. hverdagslivet, skolegangen, fritidslivet, familielivet og indenrigspolitikken i 60’erne og 70’erne.
Begge eksempler på ideer der opstod på dagtingdagen sidste år. Derfor er der også store forventninger til dette års datingdag, der afholdes fredag d. 22. januar.
”De elever, lærere og kulturinstitutioner som på skole/kulturdatingarrangementet deler deres erfaringer, er eksemplariske eksempler på, hvorledes både skoler og kulturinstitutioner kan få noget ud af mødet. Vi ser derfor frem til at få endnu flere til at date, siger Rasmus Rosendahl Graff, Pædagogisk Konsulent i Børne- og Uddannelsesforvaltningen.