Hvad der startede, som en kommentar i byrådet omkring nyttejobbere, er nu, efter en intens designproces, endt med en række konkrete tiltag og ændringer omkring nyttejob-indsatsen. Henover sommeren og i starten af efteråret, har både politikere, medarbejdere og borgere, været involveret i en designproces, der har haft til formål at få justeret lidt på tilgangen til nyttejob.
- Det har været en rigtigt interessant proces, hvor vi igen har fået bekræftet at ideen med Det hjertelige Jobcenter, faktisk er rigtigt rammende. Det borgerne i høj grad efterspørger er en mere empatisk tilgang til nogle ting, og så at noget så simpelt som nogle fagudtryk, simpelthen bliver opblødt og gjort mere humane, siger Mette Balsby, formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Kolding Kommune.
Et af de konkrete resultater, der var nemt at identificere og gøre noget ved var eksempelvis det dokument, der indeholdt en oversigt over placering og indhold i kommunens nytteindsats. Tidligere blev det kaldt et jobkatalog, men det faldt ikke i god jord, så derfor er det nu omdøbt til en ”opgaveliste”, og ved siden af udarbejdes der en guide omkring indhold og formål med nytteindsats til kommunens ledere.
- Der er også andre og større ting vi ændrer, vores jobrådgiver skal eksempelvis noget mere ud og snakke med borgerne, men i grove træk, så er det ret enkle elementer, vi skal justere på, for at opnå en langt højere borgertilfredshed. Vi er allerede gået i gang med at ændre og implementere, så det har været en god og konkret proces, siger Mette Balsby.
Der kommer dog til at gå lidt tid endnu, før det hele er faldet på plads. For at få gjort navnene på nogle af indsatserne mere brugervenlige, har Beskæftigelse og Integrationsområdet nemlig udskrevet en lille intern konkurrence, der skal få så mange kreative forslag på banen som muligt.