Det er nogle af de nyskabende idéer, som Odenses skoleelever har udviklet som løsningen på fremtidens udfordringer. Hele sidste uge har eleverne arbejdet innovativt med reelle problemstillinger, som Odense Kommune har præsenteret dem for.
Både i klasselokalerne, på internettet og i Odenses parker og gader har eleverne undersøgt, hvilke udfordringer fremtiden bringer inden for affald, klima, overskydende jord, letbanen og grønne byrum. Og ikke mindst er de kommet med kreative forslag til løsninger.
- Det har været virkeligt spændende at tænke ud af boksen i arbejdet med rigtige problemer. Vi kender i forvejen pantautomater, men mange synes, at det er besværligt med en bon, som skal indløses i en butik. Vores ide er at gøre det hele nemmere. Det er næsten ikke til at tro, at vi har vundet, for der var også så mange andre gode idéer, fortælle Julie Bjørn Brown fra 8.C på Kroggårdsskolen efter finalen.
Hendes klasse kan nu også putte 10.000 kroner ekstra i klassekassen for idéen om "Lynpant". Det er en app til mobilen, hvor man kan scanne sin mobil ved pantautomater mange steder i byrummet og så få panten direkte ind på sin konto via MobilePay.
Idéerne står i kø
Energien var i top, da 8. klasses eleverne fra de 11 deltagende skoler tirsdag formiddag præsenterede deres løsninger for hinanden og et dommerpanel i DOK5000. Så det var slet ikke så let for dommerne at vælge vinderen med "konkurrencens mest spændende og innovative løsning".
- Vi er utroligt imponerede over de mange løsningsforslag, vi har set. Der ligger en kæmpe arbejdsindsats bag. Det ses tydeligt, når man ser på hvor gennembearbejdede, kreative og velgennemtænkte løsninger, eleverne præsenterer her i dag, siger en af dommerne, René Pedersen, der til daglig er afdelingsleder på Ejerslykkeskolen.
- Vinderen blev "Lynpant", som havde en simpel højteknologisk løsning. De har tydeligvis været dybt ned i arbejdsprocessen og har overvejet mange detaljer og taget højde for mange forhold i designet af den endelige løsning. Og så præsenterer de deres produkt med en begejstring og en overbevisning, der brænder sig fast hos én, siger René Pedersen.
Han er også en af de Odense-lærere, der har været med til at udvikle undervisningsforløbet Vores By Vores Løsninger. Ud over lærerne bag idéen bestod dommerpanelet blandt andre også af repræsentanter fra Odense Letbane, Vandcenter Syd, Odense Renovation og By- og Kulturforvaltningen.
Odense Fælles Elevråd havde deres egen konkurrence i konkurrencen. Vinderen af kategorien: "den løsning, der i særlig grad har værdi for andre" blev 8.N fra Provstegårdskolen for idéen "Oxygenkugle" - en slags stor kugle, som man kan opholde sig i i byrummet, og som samtidig tilfører regnvand til træer og giver éen mulighed for at få opladet sin telefon.
Byen skal nu overtage elevernes løsning
Men de unge menneskers ideer strander ikke, bare fordi selve finaledagen nu er slut. For ideens videre liv er mindst lige så vigtig som dens fødsel, mener Charlotte Lyhne, der er konsulent i Børn- og Ungeforvaltningen.
- Det har været en fantastisk finaledag på Vores By Vores Løsninger, men det er slet ikke slut endnu. For når konfettien har lagt sig, er vi fortsat nysgerrige på de forskellige løsninger, der er blevet præsenteret, også selv om de ikke har vundet. Derfor vil nogle af skolerne blive inviteret til at pitche deres løsninger for relevante fagfolk i By- og Kulturforvaltningen. Vores By Vores Løsninger giver eleverne nye arbejdsmetoder, de kan bruge i deres videre uddannelse - samtidig giver eleverne noget igen til byen: Nemlig rigtigt mange projekter med potentiale til at blive en del af bybilledet i fremtiden, siger Charlotte Lyhne.
Det er andet år, at konkurrencen kører. Den fortsætter i 2018.
Vinderne Vores By Vores Løsninger 2017:
- Konkurrencens mest spændende og innovative løsning: "Lynpant", 8.C, Kroggårdsskolen
- Elevernes pris fra Odense Fælles Elevråd for den løsning, der i særlig grad har værdi for andre: "Oxygenkugle", 8.N, Provstegårdskolen
- Det bedste pitch: "Aqua Lux", 8.Y., Sct. Hans Skole
- Den mest vovede idé: "Himlens Park", 8.B., Munkebjergskolen.