”Træk hovedet ud af røven”. Så kontant lyder udmeldingen fra de ni nordjyske kommuner, der tager bladet fra munden i en ny kampagne imod spritkørsel. Nye tal fra Nordjyllands Politi viser nemlig, at hvert andet trafikdrab i Nordjylland skyldes færdselsulykker, hvor spiritus er indblandet.
Kampagnen løber hen over sommeren og henvender sig til den typiske nordjyske spritbilist: Unge mænd mellem 18-25 år. Kampagnen hylder kammeratskabet mellem unge mænd, der sammen laver mange åndssvage drengestreger, men trækker en streg i sandet over for spritkørsel, fortæller projektleder Jane Olesen fra Frederikshavn Kommune:
– De fleste kan nikke genkendende til, at man var ung og dum engang. Som ung drengerøv har man måske lavet nogle skøre ting sammen med sine kammerater, der er okay, men spritkørsel er ikke en af dem. Alkoholpåvirket kørsel er en utrolig alvorlig og livfarlig forseelse for alle i trafikken, som kommunerne har en fælles interesse i at stoppe, siger Jane Olesen.
Med humor som motor
Spritkampagnen sætter fokus på et alvorligt problem med en humoristisk vinkel. Spritkørsel er i følge kampagnen nemlig det samme, som at køre med hovedet oppe i røven. Derfor det fyndige kampagnebudskab: ”Træk hovedet ud af røven. Stopsprit”.
Kampagnen kører på Facebook på www.facebook.com/stopsprit med konkurrencer og film af fire kammerater, der sammen laver dumme ting under påvirkning af alkohol. Deres drengestreger minder om det kendte amerikanske kultprogram JackAss fra MTV, der bruger humor som drivende kraft gør opmærksom på et alvorligt emne.
– Det er vigtigt at iscenesætte alvoren i spritkørsel i relation til de sociale situationer, som unge har indbyrdes med alkohol. Vi ved, at den løftede pegefinger har ringe effekt – derfor taler kampagnen i øjenhøjde med målgruppen. Vi bruger humor som motor, så budskabet bliver hørt og diskuteret. Det skaber dialog om spritkørsel – og er med til at sikre god regional effekt, siger projektleder Jane Olesen fra Frederikshavn Kommune på vegne af kommunerne.
Vind en Stopsprit-bil
Kommunerne udlodder desuden i samarbejde med Uggerhøj Biler en bil gratis i 6 måneder. Konkurrencen er en quiz om spritkørsel, hvor den heldige vinder i et halvt år bliver godt kørende i en folieret kampagnebil.
Sommermånederne er højsæson for spritkørsel, hvilket betyder, at Nordjyllands Politi vanen tro vil foretage spritrazziaer. Bag kampagnen står Morsø-, Thisted-, Brønderslev-, Frederikshavn-, Jammerbugt-, Mariagerfjord-, Rebild-, Vesthimmerlands- og Hjørring kommuner i samarbejde med reklamebureauet Gotcha.