Da Holbæk Kommune gennemgik sin hjemmeside kritisk for at sikre sig, at den var GDPR-compliant, gik det op for medarbejderne i IT og Digitalisering, at der manglede en sikker kanal til borgerhenvendelser. Men så fik IT og Digitalisering i Holbæk Kommune en ny idé!
– Vi havde mange "send bare en mail til Holbæk Kommune-løsninger" og usikre pdf-blanketter. Så noget skulle der ske. Derfor besluttede vi at anskaffe et gør-det-selv-værktøj til vores selvbetjeningsløsning, hvor vi kunne designe en formular, så borgerne trygt kan henvende sig på alle tider af døgnet og hurtigt få svar fra den rette medarbejder, forklarer projektleder Lonnie Jørgensen, Holbæk Kommune.
Alt for stor succes
Problemet er bare, at den sikre og brugervenlige kontaktformular hurtigt blev en kæmpesucces. For det betød, at medarbejderen i kommunens kontaktcenter, der stod for at tømme kommunens hovedpostkasse, pludselig blev bombarderet med borgerhenvendelser, som skulle sorteres og sendes videre til rette modtager.
– Vi måtte gøre noget andet, og heldigvis fik vi endnu en god idé, forklarer Lonnie Jørgensen, der sammen med en gruppe kolleger fik udviklet en lille softwarerobot.
Se videoen med projektleder Lonnie Jørgensen og hendes kollega, kommunikationskonsulent Maya Camilla Bluhme om successen, der var lige ved at gå over sine bredder: Digital blanket druknede i succes
Kommunen udviklede selv digital assistent
Den digitale assistent i form af en lille RPA-robot, som nu automatisk fordeler de mange borgerhenvendelser til rette modtager, har kommunen selv udviklet.
– Vi har et lille team, der arbejder med at udvikle RPA-robotter i Softomotive, og de fik hurtigt de to systemer til at arbejde sammen, forklarer Lonnie Jørgensen.
– Faktisk har projektet givet os blod på tanden, for vi er jo først lige begyndt at arbejde med RPA-løsninger i kommunen. Vi har derfor planlagt en idégenereringsworkshop, så vi kan få sat strøm til nogle flere gode ideer, forklarer Lonnie Jørgensen.
Læs artikel på SamfundsDesign: Frays 5 gode råd om RPA
Robot-assisteret kontaktformular er et hit
Siden Holbæk Kommune introducerede den nye GDPR-sikre kontaktformular på hjemmesiden, er den blevet anvendt mere end 1.000 gange.
– Det har reduceret sagsbehandlingstiden, øget kvaliteten i vores svar og givet os en økonomisk besparelse. Dels fordi vi nu kan lave blanketterne selv, dels fordi vi bruger mindre tid på at håndtere borgerhenvendelser, der tidligere kom ind i meget forskellig kvalitet og form, og hvor mange endte med at cirkulere for længe rundt i systemet, siger projektleder Lonnie Jørgensen, IT og Digitalisering, Holbæk Kommune.
Hold dig opdateret: Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.
Læs artikel på SamfundsDesign: Webmaster rydder op i gamle selvbetjeningsløsninger
Download faktaark på EG: Byg nemt og billigt nye selvbetjeningsforløb fra bunden
Læs mere på EG: Gør borgerservice enkel med EG Selvbetjening