Det her skal ikke være lige som en klassisk folkeskole med kæft, trit og retning, hvor man har nogle elever siddende rankt på en stol og så ringer klokken ind til undervisning, hvorefter læreren dikterer, at ”nu gør vi sådan her”. Lad os arbejde med tingene. Lad os være fælles om det. Fælles om hele skolen. Vi er jo alle voksne mennesker”, bedyrer Lesly.
Akkurat ligesom man gerne vil have deltagerne – ja, lad os kalde dem dét fremadrettet i denne artikel – til at præge både undervisning og skolen generelt med deres viden og aktive deltagelse, så er ønsket også, at de gør deres indflydelse gældende i Leslys hjertebarn: Elevrådet. Det er dog ikke altid lige nemt.
”Vi har jo ikke haft sådan et råd tidligere i historien, og det er relativt nyt her på skolen, så det har været svært at komme ud og synliggøre os. Det er ikke nok bare at sætte plakater op – der skal mere til. Derfor har vi også haft problemer med at hverve nye medlemmer til elevrådet. Mange af dem, som går her, er jo ikke nogen, der fra start kommer fulde af gejst. Der er tværtimod en del af dem, som ikke gider at rode med sådan noget frivilligt arbejde.
Ifølge vores vedtægter – for tingene er jo bygget fornuftigt op – så skal der være valg til elevrådet hvert år, men det har vi måttet se lidt løst på, for der er ingen idé i at sætte et stort valg op, hvis der ikke er nogen deltagere at vælge i mellem. På nogle områder har vi derfor måttet ud med fiskestangen.
Det er synd, for det kræver ikke ret meget at blive medlem. Man skal bare være ”på”, kunne hidkaldes med kort varsel hvis der opstår problemer og ellers bare deltage i vores faste møde hver måned med forstander Robert Olsen”, fortæller elevrådsformanden opfordrende.
Deltagernes talerør
Lesly er klar i spyttet, da han bliver bedt om at beskrive, hvordan han fik idéen til at starte et elevråd på Kofoeds Skole.
”Jeg mente, at der var brug for det. Brug for at have et råd på skolen, der kunne varetage brugernes interesser. Et råd, der kan samarbejde med ledelsen og være brugernes talerør. Vores opgave er også at tage imod nye elever, hjælpe dem til at forstå de ting, der sker på skolen og så har vi også et samarbejde med vores sagsbehandler, som kan skubbe nye elever op forbi os, hvorefter vi kan vise dem rundt og ”tage dem i hånden”.
Du spørger, om man kan kalde elevrådet for en slags tillidsmand. Det er måske et meget godt udtryk at bruge om det. En tillidsrepræsentant for deltagerne”, siger Lesly.
Hvad er elevrådets største bedrift hidtil?
”Det må være, at vi med udgangspunkt i elevrådet har fået banket et ’65+ hold’ op, der fungerer selvstændigt både driftsmæssigt og økonomisk og reelt ikke har noget med Kofoeds Skole at gøre, men som har fået lov at låne lokaler gratis her på skolen. Det er helt unikt og aldrig set før i skolens 90-årige historie, at man på den måde har banket noget op fra bunden, der fungerer fysisk på skolen, men som ikke ellers agerer i Kofoeds Skole-regi. Jeg fik idéen sammen med en, der hedder Leila, og hun sprang så ud af elevrådet og begyndte at bygge det hele op fra bunden.
Det handler om, at mange deltagere er kede af at skulle forlade skolen, når de bliver for gamle. De vil jo gerne være deltagere længere, end de må. Skolen er jo et tilbud for mennesker, i den arbejdsdygtige alder og derfor gælder tilbuddet desværre ikke længere, når man fylder 65 år.
Heldigvis ser skolen ser jo gerne, at deltagerne kommer godt afsted, når de er færdige på Kofoeds Skole, så de har været meget positive over for idéen og det er en win/win-situation for alle, at vi har fået det her op at stå. Det er også meget populært. Jeg frygter faktisk, at det snart bliver for stort til den nuværende form. Det siger jo bare noget om, hvor stor tilknytning folk føler til stedet her”, siger Lesly, som rejser sig op og stolt fremviser en række beviser på donationer, der hænger smukt i ramme på hans kontorvæg.
”Vi har modtaget over 130.000 kroner fra diverse fonde til at drive 65+ holdet – hele balladen kører bare. Det er sgu meget godt gået, synes jeg, så det må du love mig at tage med”, opfordrer Lesly, inden han sætter sig tilbage i stolen for at arbejde videre med- og for ele….
Øh, deltagerne …