Hvad koster en god historie?

Social

15/6/18 9:37

LOS - Landsorganisationen for sociale tilbud

LOS – landsorganisationen for sociale tilbud er taget på Folkemøde med missionen om at lytte, lære og tage noget med hjem. Eftertanker er essensen af workshopforløb efter debatten. ”Udsatte på forsiden”. Illustrationen er en gave til Mai Mercado.

Udsatte på forsiden - eftertanker

Det er en tillidsopgave af dimensioner at arbejde med det specialiserede socialområde. At blive betroet en opgave til at støtte mennesker, der har brug for hjælp i livet. Det er et ansvar, som alle, der arbejder inden for området skal tage på sig og leve op til.

Det specialiserede socialområde skal være åbent og transparent, også hvis opgaverne ikke løftes tilstrækkeligt, eller tilliden brydes. Medierne er en medspiller, der er med til at bringe historier frem og sikre sig at krummerne på bordet bliver synlige, og det er der brug for. Men medierne skal træde varsomt i jagten på den gode historie. For historien skal også være god for dem, den handler om. De skal leve med den resten af livet.

Man skal ikke skærme nogen, som ikke vil skærmes

At være udsat er ikke det samme som at være sårbar. På tegningen her er det den udsatte, der er den udfarende kraft, som sætter kursen for samarbejdet med medierne. Det skal de sociale tilbud hjælpe vores udsatte borgere med og til. For vi har et fælles ansvar for at historierne kommer frem og de bliver gode – især for dem det handler om.

Medier og det sociale område skal møde hinanden åbent med respekt og tillid – velvidende det koster at give, men at man allerede har med mennesker at gøre, der har betalt mere end de fleste.

Så kære journalist: Del min historie – og fortæl den godt.

Workshopdeltagere: Foreninger, virksomheder, organisationer og mennesker fra socialeområdet med praksiserfaring

Debattører: Kirsten Holm Petersen journalist, Lars Werge DJF, Verne Pedersen SL, Jesper Nissen Bedre Psykiatri, Michael Graatang, LOS – Landsorganisationen for sociale tilbud.