Den offentlige sektor vil i de kommende år være udfordret af stigende udgifter, da der kommer flere ældre og stigende forventninger til den offentlige service. Derfor er der god grund til at nytænke den offentlige sektor.
DI - Dansk Industri
Erhvervslivets brancefællesskab, DI, er redaktør for eget indhold på DenOffentlige.
- Det er muligt at drive den offentlige sektor mere effektivt, hvis vi indretter den rigtigt. Medarbejderne skal bruge tiden på det, der er væsentligt for borgere og virksomheder. Man skal udnytte de teknologiske muligheder, og der skal være fokus på resultaterne frem for processen, siger direktør i DI Tine Roed.
Det er vigtigt, at den offentlige sektor skaber værdi for borgere og virksomheder. Blandt regeringens initiativer er en målsætning om at afbureaukratisere og kulegrave love og regler på velfærdsområderne og sætte fokus på kerneopgaven.
- Bureaukrati skaber ingen værdi og skal derfor begrænses til et minimum. Det er meget positivt, at regeringen vil fokusere på resultaterne frem for processerne og systematisk gennemgå velfærdsområderne for unødvendigt papirarbejde. Det er et skridt i retningen af en mere effektiv offentlig sektor, siger Tine Roed.
Regeringen vil også sikre, at nye teknologiske løsninger hurtigt bliver taget i brug og bidrager til en mere effektiv service til borgere og virksomheder. DI har i sin 2025-plan lagt op til, at der frem mod 2025 afsættes 15 mia. kr. til investeringer i den digitale omstilling af det offentlige.
- Digitaliseringen åbner mulighed for helt at nytænke den offentlige sektor, så den både bliver mere effektiv og kan levere bedre service til borgere og virksomheder. Det kræver offentlige ledere, der tænker digitalt og skaber nye og innovative services og måder at arbejde på, siger Tine Roed.
Regeringen vil måle den offentlige sektors resultater. Der skal også iværksættes en række analyser for at styrke og udvide det frie valg. Det kan bidrage til at sikre borgerne en bedre kvalitet, mener Tine Roed.
- Hvis den enkelte borger har indblik i leverandørernes leverede kvalitet, vil det bidrage til at højne kvaliteten. Vi har længe påpeget det problematiske i, at de ældre ikke har tilstrækkelig information om den leverede kvalitet, når de skal vælge leverandør, siger Tine Roed.