De estiske myndigheder har den 18. december endegyldigt frataget flyselskabet sin AOC.
Lige nu læser andre
Der skal mange ting til for, at man kan drive et flyselskab. En ting er dog vigtigere end alle andre.
Et flyselskab kan have fly på standpladsen, piloter på lønningslisten og billetter til salg, men uden et Air Operator’s Certificate, et såkaldt AOC, kommer ingen passagerer i luften.
Certifikatet er den centrale driftstilladelse, som en national luftfartsmyndighed udsteder, og som fastslår, at operatøren har organisation, personale, procedurer og sikkerhedssystemer til kommerciel flyvning.
Kravet er universelt, selv om myndighederne varierer fra land til land.
I Danmark ligger ansvaret hos Trafikstyrelsen, mens det i USA ligger hos Federal Aviation Administration.
Læs også
AOC’et er også et dokument, et selskab kan miste.
Det sker typisk efter alvorlige sikkerhedsproblemer eller når driften reelt ophører, eksempelvis i forbindelse med konkurser.
Netop det blev aktuelt tidligere i december, da de estiske myndigheder den 18. december 2025 formelt tilbagekaldte AOC’et for SmartLynx Airlines Estonia, efter at selskabet allerede var sat i bero under en rekonstruktion uden flyvninger.
Det skriver flere medier, herunder TheStreet.
Forløbet udspringer af SmartLynx gruppens kollaps. SmartLynx Airlines indstillede alle kommercielle operationer 24. november 2025, og kort efter blev AOC’erne i Letland, Estland og Malta ifølge flere opgørelser sat i bero, mens en restrukturering blev forsøgt.
Læs også
Aerospace Global News skriver samtidig, at dele af AOC porteføljen efterfølgende blev solgt videre til en nyetableret hollandsk aktør.