”Jeg vil ikke bare hoppe med på det her for at tjene penge. Det holder ikke, og personligt vil jeg ikke bare følge flokken, men gøre det rette for mine børn. Vi må simpelthen følge en bedre vej,” siger Shaun Russell, grundlægger af SKANDINAVISK. Foto: Kresten Vestbjerg Thyø

Shaun fik et grønt wakeup call: ”Der er forskel på, hvor godt du tror, du gør det, og hvor grøn du egentlig er”

Erhvervsliv

06/01/2021 11:11

Theis

Selv de grønne virksomheder kan blive grønnere. Det måtte manden bag gazellevirksomheden SKANDINAVISK – dem med duftene - indrømme efter mødet med eksperter i bæredygtighed fra et EU-projekt.

Tre gange modtager af Børsens gazelle-pris. Et internationalt bæredygtigheds-certifikat. Grønne og bæredygtige produkter i webshoppen og på hylderne - og år efter år med vækst.

Jo, Shaun Russell følte, at hans virksomhed, SKANDINAVISK, var på den grønne gren, da han sidste år ville skubbe virksomheden videre i den grønne omstilling. Men en gennemgang af hele varekataloget og et samarbejde med regionalfondsprojektet Bæredygtig Bundlinje 2.0 afslørede, at SKANDINAVISK med adresse i det indre København måske ikke var helt så grøn som først antaget.

"Vi kunne være mere bæredygtige, end vi var, viste det sig. Folkene fra EU-projektet sagde direkte: Det er helt fint med jeres katalogoprydning, men lad os nu vise jer, hvor grønne I i virkeligheden kan blive. Og det var et wakeup call for mig at se forskellen på, hvor godt du tror, du gør det, og hvor grøn du egentlig er i virkeligheden,” siger britiske Shaun Russell, der har boet 20 år i Skandinavien.

Kerneprodukterne i virksomheden er dufte til kroppen og hjemmet, udviklet med inspiration fra den særlige skandinaviske stemning, som Shaun Russell forelskede sig i for mange år siden – og det forpligter, mener Russell:

"Det er umuligt for os at markedsføre os selv på en skandinavisk livsholdning uden at være gennemførte.”

Fik hjælp af eksperter

EU-projektet satte SKANDINAVISK sammen med eksperter fra DTU, som hjalp med at beregne CO₂-aftrykket i alle led af produktionen og helt frem til salg og levering til kunden. Det omfattede blandt andet alle leverancer af glas, plastik, metal og papir, som blev analyseret til bunds, og et hav af data om transport, alternative materialer, etc.

DTU endte med at lave beregninger på CO₂-aftrykket for hvert enkelt element og på alternativerne – fx tyndere glas eller andre råvarer.

"Det var virkelig interessant at forstå det samlede grønne aftryk. Og vi måtte konkludere, at vi ikke nødvendigvis var så grønne dér, hvor vi troede, at vi var mest grønne,” forklarer Shaun Russell.

Blandt andet viste det sig, at brugen af glas var mere CO₂-belastende end brugen af plastic. Derfor er SKANDINAVISK nu i gang med næste skridt: At undersøge mulig udskiftning af visse af de nuværende glasmaterialer med genbrugte, ikke-brændbare plantefibre – en teknologi, der kendes fra produktionen af flasker.

"Forestil dig, at man - når har brændt lyset ned - ikke skal smide emballagen i skraldespanden, men i komposten. Der er nok et stykke vej derhen, og det bliver ikke let, men det er ok, for det er det vi stræber mod,” siger Shaun Russell.

SKANDINAVISK har på otte år nået en omsætning på 44 mio. kr. og beskæftiger i dag i alt ca. 25 medarbejdere. Virksomheden er nået så langt i sin grønne omstilling, at den i 2019 blev certificeret af nonprofit-organisationen B Lab. Kun et par håndfulde virksomheder i Norden har opnået at blive såkaldt Certified B Corporations. For at opnå certificeringen skal man forpligte sig til og dokumentere, at virksomheden tager hensyn til alle interessenter – herunder medarbejderne, kunderne, leverandørerne, samfundet og miljøet.

"Vi er meget stolte over at deltage, men vi ser ikke os selv som frontrunners, for både B Lab og samarbejdet med Bæredygtig Bundlinje har vist os, hvor langt der egentlig er til målet.”

Se den grønne historie om SKANDINAVISK i videoen "EU gør Hovedstaden grønnere"

 

Mest Læste

Annonce