9.000 danskere fejlagtigt ramt af 225-timersregel efter nyt it-koks

Ledelse

30/10/2016 21:28

Nick Allentoft

9.000 danskere på overførselsindkomst fik sig en overraskelse med epost forleden, skriver Avisen.dk.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En systemfejl hos KMD, der administrerer udbetalingen for kommunerne, betyder nemlig, at de 9.000 borgere fejlagtigt er blevet ramt af den nye 225-timersregel og får skåret omkring 1.000 kroner af deres ydelse. Der er for eksempel tale om folk i ressourceforløb, der ellers ikke er omfattet af de nye regler om kontanthjælpsloft og 225-timers regel.

- KMD har i forbindelse med månedskørslen på en række udbetalinger konstateret, at cirka 9000 borgere på tværs af landet fejlagtigt har fået nedsat deres ydelse i henhold til 225 timersreglen. Det drejer sig om udbetalinger, der modtages af borgerne på mandag. De typiske nedsættelser ligger omkring 1000 kr. Fejlen er af teknisk karakter, hvor en række ydelser, som ikke skulle have været berørt af 225 timersreglen, er blevet det i forbindelse med beregningen af ydelser i kontanthjælpssystemet, skriver kommunikationschef hos KMD, Christoffer Hellmann i en mail til Avisen.dk.

Kontanthjælpsloft

Find alle vores historier om kontanthjælpsloftet på temasiden her. 

Avisen.dk har set en udbetalingsmeddelelse fra en borger i København. I meddelelsen står der, at borgeren får 9.968 kroner i ressourceforløbsydelse før skat, hvor han sidst fik 10.968.

KMD har været involveret i flere fejl i forbindelse med de nye regler om kontanthjælpsloft og 225-timers regel. Blandt andet har de sendt breve til borgere fra de forkerte kommuner og angivet forkert loftstørrelse til en række borgere.

Den tekniske fejl hos KMD er nu rettet, men da selve udbetalingen af ydelser er kørt i KMD er det ikke teknisk muligt, at betale det rigtige beløb til borgerne. Derfor skal det gøres manuelt:

- Vi har identificeret de berørte borgere, og vi er i dialog med kommunerne om, hvordan de manuelt kan udbetale de resterende penge, så borgerne får det fulde beløb på mandag. Vi kan ikke garantere, at det lykkes hele vejen rundt. Og vi er naturligvis kede af fejlen, og vil gerne beklage, hvis der er borgere, der i næste uge oplever, at en del af deres ydelser kommer med en dag eller to dages forsinkelse, skriver Christoffer Hellmann.

Kokset hos KMD sker dagen efter, at beskæftigelsesminister, Jørn Neergaard Larsen (V), på et samråd i Folketinget udtalte sig kritisk om fejl i kommunerne og hos KMD.

- Vi kan ikke være bekendt at have et socialt system eller et arbejdsmarkedssystem, hvor vi i vores henvendelser til borgerne er fejlfyldte, sagde Jørn Neergard Larsen og uddybede:

- Hvordan skal borgerne have tillid til socialforvaltningen, til kommunen og til os, hvis de i nogen af de mest afgørende situationer for dem oplever, at der er fejl i myndighedernes tilgang, fejl i myndighedernes bedømmelse, eller fejl som vi har set nu med at de pludselig får breve fra mærkelige kommuner, de ikke har relationer til. Jeg synes på ingen måde, at det er okay. Vi har haft tidligere sager, og jeg har sagt det samme. Det irriterer mig grænseløst, sagde en tydelige frustreret beskæftigelsesminister.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.