Nyt it-system giver ventetid: - Vi har haft kø ud til parkeringspladsen

Infrastruktur

16/06/2017 12:40

Nick Allentoft

Det nye it-system Sundhedsplatformen giver travlhed på flere af Akutmodtagelserne i Region Hovedstaden.

Lange køer ved skranken og længere ventetid for syge og sårede patienter.

Det nye it-system Sundhedsplatformen har skabt en flaskehals på flere af akutmodtagelserne i Region Hovedstaden. Det bekræfter fire hospitaler over for DR P4 København.

Det gælder blandt andet på Bispebjerg Hospital, der for nyligt er kommet med på Sundhedsplatformen.

Her vurderer ledende oversygeplejerske Charlotte Rahbek, at Sundhedsplatformen i gennemsnit giver syv minutters mere tid foran skærmen per patient.

-Det giver meget længere kø, fordi der skal tastes oplysninger ind om det samlede patientforløb og det skal gøres fra starten. Vi har oplevet kø-ophobninger på ventearealerne helt ud på parkeringspladsen, fortæller Charlotte Rahbek til DR P4 København.

Vicedirektør på Bispebjerg Hospital, Kristian Antonsen, bekræfter tendensen.

-Vi kan godt mærke, at vi har fået et nyt system, og at der er nogle mere tidskrævende procedurer med patienter, der henvender sig i akutmodtagelsen, siger han til DR P4 København.

Ophobningerne giver længere ventetid, som både går ud over personale og patienter, fortæller Charlotte Rahbek.

-Når man kommer som syg og såret, så er det ikke sjovt at stå i kø – det er den ene del. Den anden del er, at personalet synes, at det er svært, at der står så mange i kø, for man vil jo gerne hjælpe og gøre det hurtigt, siger Charlotte Rahbek.

Udover Bispebjerg bekræfter også Glostrup og Hvidovre Hospital, at deres akutafdelinger oplever længere ventetid efter indførelsen af Sundhedsplatformen, imens Nordsjællands Hospital bekræftet. at deres akutafdeling oplever et øget arbejdspres.

På Glostrup Hospitals akutklinik skabte Sundhedsplatformen et pres på afdelingen, da den blev indført i november 2016.

Det fortæller Birgitte Rav Degenkolv, der er hospitalsdirektør på Amager og Hvidovre Hospital, der også dækker Glostrup Akutklinik.

-Personalet oplevede umiddelbart efter indførelsen en stor travlhed, fordi processerne tog længere tid, når de skulle arbejde i Sundhedsplatformen. Så det betød også, at patienterne, der kom i akutklinikken i Glostrup fik lidt længere ventetid, siger Birgitte Rav Degenkolv.

For at komme pres og ventetid til livs, besluttede ledelsen blandt andet at planlægge anderledes og vagtsatte en ekstra læge i afdelingen i en periode. Derudover ændrede man på arbejdsgangene på akutklinikken.

På Bispebjerg Hospital er direktionen også i øjeblikket i gang med at se på løsninger, der kan afhjælpe presset i akutmodtagelsen.

-Det, vi kan gøre nu, er at prøve at optimere de nye arbejdsgange, så det øgede tidsforbrug bliver minimeret mest muligt, men det er altså noget, der tager tid, siger Kristian Antonsen.

Mest Læste

Annonce