Det konkrete forslag fra de Konservative og Venstre lyder ifølge Berlingske:
Hvis en bilist to gange undlader at betale for p-bøder og endnu engang stiller bilen i strid med reglerne, så skal bilen have en lås om forhjulet, indtil bøderne er betalt.
Netop nu er 66.553 parkeringsbøder, der er blevet udstedt til danske såvel som udenlandske bilister i Københavns Kommune i 2015, ikke blevet betalt.
Det viser en opgørelse fra Center for Parkering foretaget for Berlingske. Lægger man tallene sammen for perioden 2011-2015, løber antallet af ubetalte bøder aktuelt op i flere end 170.000, og de efterlader tilsammen et skyldigt beløb på 84 millioner kroner.
»Det er helt vildt og en hån mod de bilister, der parkerer efter reglerne,« siger de konservatives gruppeformand, Jakob Næsager til Berlingske.
Hjullåsen som sanktionsmulighed kræver formentlig en lovændring. På et møde i Teknik- og Miljøudvalget på mandag vil Venstre og de Konservative derfor fremlægge et forslag, der skal anbefale transportminister Hans Christian Schmidt (V) at undersøge muligheden for at slå en klo i hjulet på bilister, som gentagne gange ignorerer parkeringsvagternes hilsen i forruden.
Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø) er parat til at gå endnu længere end de to partier.
»En hjullås løser jo ikke problemet nu og her, for parkeringspladsen vil stadig være optaget. Jeg synes, vi skal drøfte muligheden for, at kommunen helt kan fjerne bilen fra stedet, så andre bilister kan komme til,« siger han til Berlingske.
Forenede Danske Motorejere (FDM) er skeptiske, fordi man i dag kan få tre bøder for den samme parkering, og dermed kan man komme i klemme med den foreslåede lovændring.
»Bilisterne risikerer altså at få låst deres bil helt uden varsel, og det er vi langtfra begejstrede for,« siger FDM-afdelingschef Torben Lund Kudsk til Berlingske.
Han opfordrer i stedet til et eftersyn af det nuværende inddrivelsessystem.
»Der findes jo allerede et system, som skal tage hånd om ubetalte bøder, og mon ikke det er værd at undersøge, om det kan optimeres, før man begynder at tage hjullåse i brug?« spørger Torben Lund Kudsk i Berlingske.