De ophugges uden hensyn til, hvor bly, gammel olie og andre problematiske stoffer ender i miljøet. De eksporteres til tvivlsomme skæbner i fremmede lande. Eller de efterlades til forfald i vejkanter og andre steder.
Op mod hver fjerde bil skrottes ulovligt, viser en ny rapport udarbejdet af Deloitte for Miljøstyrelsen. Det skal der gøres noget ved, mener miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
- Desværre er det ulovlige marked steget markant, efter at man for nogle år siden sænkede skrotningsgodtgørelsen, som bilejeren får for at skrotte sin bil hos en autoriseret ophugger. Derfor vil vi hæve den fra 1.500 til 2.200 kroner, og det forventer jeg, vil gøre en ende på mange af de ulovlige skrotninger. Det handler både om at undgå miljøskader og om at udnytte de gamle biler bedst muligt, siger Esben Lunde Larsen.
Billigere at være bilejer
Ministeren sender i dag et lovforslag i høring, der vil forhøje skrotningsgodtgørelsen. Samtidig nedsættes ved en bekendtgørelse miljøbidraget, som alle bilejere er med til at betale for at finansiere skrotningsordningen gennem ansvarsforsikringen, fra 101 kr. til 84 kr. om året. Dermed gøres det billigere både at være bilejer samtidig med, at miljøbeskyttelsen forbedres.
- Vi deler flere penge ud og får færre penge ind. Det kan vi, fordi der de seneste år er kommet for mange penge ind til skrotningsordningen, der skal hvile i sig selv. Jeg forventer, at de nye satser kan nedbringe overskuddet over en årrække, siger Esben Lunde Larsen.
Han varsler samtidig, at der i efteråret vil komme en kampagne, som skal gøre bilejerne opmærksomme på de mange ulovlige autoophuggere.
- Jeg tror, at mange danskere ikke er klar over, at de skrotter deres bil ulovligt. De brodne kar i autobranchen påstår, at de behandler bilerne miljømæssigt korrekt, selvom det langtfra er tilfældet. Derfor vil vi oplyse danskerne om, hvordan de sikrer sig mod, at de afleverer deres skrotbil til ulovlig ophugning. Samtidig arbejder vi for at forbedre tilsynet på området, så der bliver slået ned på svindlerne, siger Esben Lunde Larsen.
Den nye skrotningsgodtgørelse forventes at træde i kraft fra 1. januar 2017.
Yderligere oplysninger:
Pressesekretær Steen Jensen, Miljø- og Fødevareministeriet, tlf.: 9359 7071, e-mail: [email protected]
Fakta: Ulovlige bilskrotninger
- 20-25 % af bilskrotninger i Danmark er ulovlige – dvs. bilen får ikke en korrekt miljøbehandling hos en registreret autoophugger.
- Størrelsen på skrotningsgodtgørelsen påvirker både antallet af skrotninger og andelen af ulovlige skrotninger.
- Ved at hæve godtgørelsen fra 1.500 til 2.200 vurderes det, at antallet af ulovlige skrotninger nedsættes fra de nuværende 20-25 % til ca. 10 %.
- De ulovlige skrotninger tager primært tre forskellige former:
- ca. 50 % sker via ikke-registrerede autoophuggere, der skrotter bilen uden at foretage korrekt miljøbehandling
- ca. 40 % sker via ulovlige affaldsbehandlere, der eksporterer bilerne, ofte til lande uden for EU.
- ca. 10 % efterlades, for eksempel i en vejkant.
Kilde: Udredning af skrotningsgodtgørelsens incitamentsstruktur, Deloitte for Miljøstyrelsen 2016