Det aktiveres dog kun i særlige scenarier.
Lige nu læser andre
Forestil dig et lyskryds med fire farver i stedet for tre. Det kan virke som en fjern ide, men forskere ved North Carolina State University i USA arbejder faktisk på at gøre det til virkelighed.
Den velkendte kombination af rødt, gult og grønt lys kan i fremtiden få selskab af en fjerde farve, måske hvid, som skal gøre trafikken mere effektiv i takt med, at selvkørende biler bliver en større del af gadebilledet.
Trafiklys har en lang historie. Den første kendte udgave blev opstillet i London allerede i 1868. Den blev drevet af gas og betjent manuelt af politiet, men eksperimentet endte hurtigt galt, da systemet eksploderede som følge af en lækage. Først i 1926 kom Wien med en elektrisk version, og siden har de tre farver styret biltrafikken over store dele af verden.
Forskerne foreslår nu, at et hvidt lys skal supplere de eksisterende signaler. Denne nye farve skal anvendes i situationer, hvor et tilstrækkeligt antal selvkørende biler befinder sig ved et kryds.
I stedet for at lade lyskrydset regulere trafikken som normalt, skal bilerne kommunikere indbyrdes og i fællesskab styre, hvornår det er sikkert at køre. Det hvide signal vil vise de øvrige trafikanter, at de skal følge de selvkørende biler, som midlertidigt har overtaget kontrollen.
Når antallet af almindelige biler igen overstiger de selvkørende, vender lyskrydset tilbage til de tre kendte farver.
Læs også
Ifølge de foreløbige forsøg kan systemet reducere køer og ventetid markant, i nogle tilfælde med op til 94 procent.
Projektet er dog stadig på forsøgsstadiet. Antallet af selvkørende køretøjer er endnu for lavt til, at systemet kan anvendes i praksis. Forskerne ser dog store muligheder i teknologien i takt med, at automatiserede køretøjer som robotaxier, varevogne og busser vinder frem.
Det er endnu uvist, om det endelige signal vil være hvidt, eller om en anden farve vælges for at sikre tydelig genkendelse. Ifølge forskerne er det afgørende, at farven skiller sig klart ud fra de eksisterende signaler. Målet er at skabe et mere intelligent og dynamisk trafiksystem, hvor biler med og uden fører bevæger sig sikkert side om side.