Den 1. januar bliver priserne reguleret.
Lige nu læser andre
Når man skal tanke sin bil, kan prisen svinge fra dag til dag.
For mange elbilister gælder det samme, når de skal lade op. Strømmen kan være dyr den ene uge og billig den næste, og det kan hurtigt mærkes på budgettet.
Derfor holder flere elbilister øje med, hvor de kan få den bedste pris – både hjemme i indkørslen og på farten.
Konkurrencen mellem ladeudbyderne er vokset gennem de senere år, og det nyder forbrugerne godt af, hvilket blandt andet kommer til udtryk i 2026.
Sænker prisen
Det bliver billigere at være ladekunde hos Norlys. Fra 1. januar sænkes prisen på en serviceaftale med 30 kroner uanset, om kunden ejer eller lejer sin ladeboks hos Norlys.
Læs også
Oveni prisnedsættelsen skruer Norlys op for den rabat, som kunder med en ladeboks allerede får i dag, når de lader på en af Norlys’ mange offentlige ladestandere landet over. I dag lyder den på 10 procent, men fremover bliver den på 20 procent.
“Vores kunder skal mærke værdien af at vælge Norlys. Udover at de har adgang til service og support alle timer i døgnet, kan Norlys’ ladeboks også sørge for, at der helt automatisk lades til den billigste elpris,” siger Ellen Trolle, der er direktør i Norlys’ ladeforretning, og fortsætter:
“Og nu gør vi det så også endnu billigere at være kunde og lade på vores offentlige ladestandere, som i forvejen placerer sig i den billigere ende på markedet.”

Priserne i oversigten er kun gældende, hvis kunden samtidig har en elaftale hos Norlys. For kunder uden en elaftale hos Norlys skal der pålægges 50 kroner om måneden oveni. Prisnedsættelserne gælder ikke kunder med et andelshavertilbud. De kunder, der oplever ændringer i deres abonnement, modtager en mail med yderligere information fra Norlys.
Udmeldingen kommer efter, at regeringen og Konservative med finansloven for 2026 valgte at sænke elafgiften til EU’s minimumssats på 1 øre/kWh de kommende to år.
Læs også
I dag får elbilister refunderet en stor del af elafgiften, hvis de har en ladeboks med elmåler derhjemme og en serviceaftale hos en ladeoperatør.
Det er altså ladeoperatørerne, der sørger for, at forbrugerne får deres refusion. Nu hvor elafgiften reduceres bliver værdien af den opgave markant mindre.
“Vi har været meget bevidste om, at refusionsordningen ikke ville eksistere til evig tid, og derfor har vi arbejdet målrettet på at skabe et produkt, der også er attraktivt for kunderne, når vi ikke længere skal håndtere deres refusion,” siger Ellen Trolle og tilføjer:
“Samtidig spiller vi som ladeoperatør en vigtig rolle i forhold til at gøre det nemt at lade på tidspunkter, hvor både strømprisen og belastningen af elnettet er lav, og strømmen kommer fra vedvarende kilder. Det bliver kun endnu mere afgørende, nu hvor afgiftsfritagelsen for elbiler er forlænget, og vi forventeligt kommer til at se endnu flere elbiler i Danmark.”
Elbilsudviklingen har generelt taget fart de senere år, hvor elbilerne i stigende grad står for en stadigt større del af alle nyregistreringede biler.
Læs også
I oktober blev der sat en markant milepæl, da der for første gang blev noteret mere end 500.000 elbiler i den danske bilbestand. Forventningen er derfor, at der allerede i 2028 vil køre en million elbiler i Danmark.