Danske Bank advarer nu kunderne.
Lige nu læser andre
Når mobilen summer, kan det betyde et hav af ting.
Det kan enten være endnu en notifikation fra en app, du ikke har brugt i seks måneder, men det kan også være noget akut, du skal reagere på omgående.
Danskerne har efterhånden vænnet sig til at få beskeder fra banker, myndigheder og virksomheder direkte på telefonen.
Samtidig fylder digitale svindelnumre mere end nogensinde før, og grænsen mellem ægte og falsk kan være svær at spotte.
Netop derfor er det værd at stoppe op et øjeblik, hvis man bliver bedt om at handle hurtigt.
Læs også
Fup-sms i omløb
Danske Bank advarer nu om, at flere kunder for nylig har modtaget en falsk sms, som ser ud til at komme fra banken.
Ifølge ‘Mit digitale selvforsvar’ bliver beskeden sendt fra afsendernavnet DanskeBank DK, hvilket ved første øjekast kan se legitimt ud.
Beskeden opfordrer modtagerne til at klikke på et link for at få udbetalt en påstået tilbagebetaling.
Danske Bank slår dog fast, at der er tale om svindel, og at sms’en ikke har noget med banken at gøre.
“Denne sms kommer IKKE fra Danske Bank, og du skal derfor ikke følge beskedens instruktioner,” lyder meldingen.
Læs også
Banken anbefaler i stedet, at man sletter beskeden med det samme, hvis den dukker op på telefonen.
Banken spørger aldrig
I advarslen minder Danske Bank samtidig om en grundregel, som alle kunder bør kende.
“Husk, at din bank ALDRIG vil kontakte dig og bede dig om at udlevere personlige oplysninger, kort- eller kontooplysninger.”
Ifølge banken gælder det altså uanset, om henvendelsen kommer via sms, mail eller telefonopkald.
Danskerne bør derfor altid være skeptiske, hvis en besked beder om oplysninger eller handlinger, der involverer økonomi.
Læs også
Især beskeder, der indeholder links og lover penge retur, bør få alarmklokkerne til at ringe.
I stedet kan man kontakte sin bank via officielle kanaler. På den måde finder man hurtigt ud af, om der er hold i henvendelsen eller ej.
Herunder kan du se den omtalte svindelbesked.
