Forside Udland Europæisk hovedstad vil forbyde cykler i bymidten: Må kun køre...

Europæisk hovedstad vil forbyde cykler i bymidten: Må kun køre der i tidsrummet 4-11

cykler
Foto: Shutterstock

Hastigheden for cykler er allerede sat markant ned i bymidten.

Lige nu læser andre

Gennem de seneste år har der været meget fokus på forholdet mellem gående, cyklister og billister i de store europæiske byer. 

I de danske storbyer er der mange og veldefinerede cykelstier gennem hele byen, men sådan er det langt fra alle steder i Europa. 

Ofte prioriterer politiske tiltag cyklister og gående, men i den belgiske hovedstad Bruxelles er et nyt politisk tiltag blevet veddtaget, der fra det nye år svækker cyklisternes færden markant. 

Fra et endnu uafklaret tidspunkt i 2026 bliver cykler og elektriske løbehjul i byens centrale gågadeområde, Le Piétonnier forbudt. Kun mellem klokken 4 og 11 vil det være tilladt at køre gennem det centrale område. 

Resten af dagen må man stige af og trække sit køretøj, hvis man vil krydse bymidten ad den rute.

Læs også

Det skriver flere internationale medier, herunder The Guardian og spanske AS.

Tiltaget rammer et område på omkring 18.000 kvadratmeter midt i den belgiske hovedstad. Strækningen blev udvidet og omdannet til et markant større fodgængerområde i 2015, hvor ambitionen var at skabe et grønnere og roligere centrum og samtidig presse den tunge biltrafik væk.

Netop derfor vækker det opsigt, når to af de mest udbredte alternativer til bilen nu får strammere vilkår.

Kommunen begrunder beslutningen med et stigende antal klager over konflikter mellem gående og cyklister. 

I området gælder der allerede en lav hastighedsgrænse på 6 km/t, men ifølge myndighederne bliver den ikke overholdt konsekvent.

Læs også

Kritikken har dog ikke ladet vente på sig. Cykelorganisationer og enkelte trafiksikkerhedsgrupper kalder indgrebet for ude af proportioner og mener, at kommunen i stedet burde skabe bedre rammer for cyklister i bykernen.

De alternative ruter, der foreslås, beskrives som uegnede, fordi de fører cyklister ud i gader med tæt biltrafik, uoverskuelige kryds og manglende beskyttelse. Ifølge kritikerne flytter man dermed bare problemet fra én type konflikt til en anden.

Fra kommunens side lyder det, at egentlige cykelbaner inde i gågadeområdet kan få nogle til at accelerere og dermed skabe endnu flere sammenstød. 

Derfor vælger man en tidsbegrænsning frem for en fysisk ombygning. Forhandlingerne om den præcise ikrafttrædelsesdato og de praktiske detaljer er stadig i gang.

Ads by MGDK