De første fly har allerede haft succesfulde testflyvninger.
Lige nu læser andre
Mens vores bilpark er godt på vej til at blive elektrificeret, er de fly, vi flyver med, stadig noget brændstofstørstige.
Der er endnu ikke nogen, der har knækket koden til et kommercielt fly, der flyver på el, men det betyder ikke, at ambitionerne mangler.
Tidligt i juni lettede et fuldelektrisk fly fra Beta Technologies i den amerikanske stat Vermont fra East Hampton mod John F. Kennedy Airport og skrev luftfartshistorie.
Ombord sad testpiloten og fire spændte passagerer.
Læs også
Efter 45 minutter gled den hvide maskine lydløst ind over asfalten i Queens – den første emissionsfri landing nogensinde i en lufthavn i New York.
Det skriver Thecooldown.
Billigt brændstof og færre udstødningsskyer
Beta har regnet prisen ud: Turen kostede blot syv dollar i strøm, mens en helikopter ville have slugt brændstof for omkring 160 dollar.
Tallene gør indtryk i en branche, hvor private jetfly sidste år sendte anslået 17,1 million ton CO₂ direkte i atmosfæren – 46 procent mere end i 2019.
New York Citys udviklingschef Andrew Kimball kaldte landingen “et bevis på, at elektrisk luftfart ikke længere er fremtidsmusik, men en realitet lige for næsen af os.”
Små vinger med store ambitioner
eVTOL-konceptet (electric vertical take-off and landing) sigter især efter kortere ruter, hvor helikoptere i dag dominerer.
Hvad med batterierne?
Kritikere peger på, at lithium-batterier ikke er fripassagerer i klimaregnskabet.
Oxford-forsker Hannah Ritchie minder dog om, at det årlige minedriftbehov til grøn energi ligger mellem 500 og 1 000 gange under den nuværende fossile udvinding.
Sammenlignet med de 16,5 milliard ton kul, olie og gas verden hvert år graver op, fremstår de 30 million ton mineraler til el-løsninger som småpenge.
Fra prototype til hverdagsflyvning
Beta Technologies ser testturen som springbræt til regulær drift. Når certifikater, infrastruktur og ladestandere falder på plads, kan eVTOL-taxaer sænke både støj og CO₂ over storbyernes tage.