Forside Bil og motor Nordmand købte 10 år gammel tesla til 188.000 kroner: Så...

Nordmand købte 10 år gammel tesla til 188.000 kroner: Så skete det, der bare ikke måtte ske

Tesla model S svart
Elise240SX / Wiki Commons

Sagen tog en ærgerlig drejning.

Lige nu læser andre

Kvag elbilers forholdsvis nye indtog i vores bilpark, er vi ikke lige så bekendte med de risici, der følger med køb af brugte biler, som vi er med fossilbiler.

Det erfarede en norsk mand fra Gjøvik, da hans Tesla Model S fra 2014 brød sammen kort tid efter, han havde købt den.

Efter at have betalt 287.000 SEK (cirka 188.000 DKK, red.) for bilen hos en forhandler, gik der kun tre måneder, før det eldrevne køretøj ikke kunne starte.

Det viste sig, at batteriet, som er en af de dyreste komponenter i en elbil, var fuldstændig defekt.

Læs også

Sådan skriver mediet Carup.

Dommen er faldet

Tesla-eksperter undersøgte bilen og konkluderede, at udskiftning af batteriet ville koste ejeren 117.000 SEK (omtrent 77.000 DKK, red.).

Den norske ejer søgte hjælp fra bilforhandleren, men fik ingen respons. Derfor henvendte han sig til Forbrugerstyret og Forbrugerklagenævnet, som nu har truffet en afgørelse til hans fordel.

Ifølge klagenævnet skal bilforhandleren annullere købet og refundere hele beløbet, da vedkommende ikke havde dokumenteret batteriets tilstand ved salget.

Advarer købere

Motoreksperten Fredrik Grufman advarer nu potentielle købere om, at batteriet på ældre elbiler er dyrt at skifte:

“Batteriet er en meget sur omkostning. Hvis bilen ellers er frisk, kan det betale sig at købe et nyt batteri fra Tesla. (…) Desværre er efterspørgslen efter batterier stor, og udbuddet er lavt,” siger han.

Han anbefaler derfor at være forsigtig ved køb af ældre Model S-modeller og peger på, at man skal sikre, at der er penge i budgettet til en eventuel batteriudskiftning eller andre større reparationer.

Han foreslår også, at det kan være klogt at investere i en nyere model, hvor risikoen for dyre reparationer kan være mindre.

Læs også

Ads by MGDK