Forside Bil og motor Undgå dyre regninger: 3 ting, nye elbilsejere ville ønske, de...

Undgå dyre regninger: 3 ting, nye elbilsejere ville ønske, de havde vidst

Tesla chargig station, elbil, electrical car, ladestasjon, ladestation
MGDK

Der er mange nye ting, man skal forholde sig til.

Lige nu læser andre

Mange nye elbilister oplever situationer, hvor de tænker: ‘Hvorfor har ingen fortalt mig dét?’ – for selvom meget i en elbil minder om den gode gamle brændstofbil, er der en del nyt at lære.

Danskerne bruger masser af tid på research inden et bilkøb, og det gælder også ved et skifte til elbil og en helt anden teknologi.

Trods forarbejdet er det vanskeligt helt at undgå situationer, hvor det er svært at regne ud, hvad der er smartest at gøre – og hvor det derfor kunne være rart at være klædt lidt bedre på.

Det skriver OK, der kommer med treting mange ville ønske, de havde vidst, inden de stod med nøglerne til deres første elbil.

Læs også

Rækkevidden snyder – men du klarer den

Noget, der fylder rigtig meget hos dem, der overvejer eller ejer en elbil, er rækkevidden. Og mange nye elbilister bliver overraskede over, hvor langt bilen reelt kan køre, og hvad der påvirker rækkevidden.

Den oplyste rækkevidde er et laboratorietal, som sjældent holder i virkeligheden. Om sommeren kan man – afhængig af bil, forhold og kørestil – som tommelfingerregel forvente omkring 90 procent af den oplyste rækkevidde, mens det om vinteren kan falde til 60 procent eller lavere.

”Det skyldes blandt andet, at bilen bruger energi på at opvarme batteri og kabine – og kulde, regnvejr, modvind og forkert dæktryk reducerer rækkevidden betragteligt, da det giver større energiforbrug og rullemodstand,” siger Thor Folmann Krarup, e-mobilitetschef i energiselskabet OK.

Selvom lang rækkevidde er rart, og den forventede rækkevidde ikke helt holder i virkeligheden, behøver du overordnet ikke være bekymret, da der stadig er rigeligt med kilometer i batteriet til hverdagsturene.

Derudover er ladenetværket udviklet betydeligt i Danmark de seneste år. Kører du samtidig fornuftigt, evt. ved at gøre brug af bilens eco-mode, der sparer på strømmen, kommer du langt.

Reparationsforsikring kan spare dig tusindvis af kroner

De mange kørte kilometer slider selvfølgelig på elbilen, der dog generelt kræver mindre vedligehold end en brændstofbil.

Til gengæld vil reparationer på elbiler ofte være dyrere.

Da brugte elbiler samtidig er faldet meget i pris, giver det ofte mening at bruge lidt af besparelsen på en reparationsforsikring.

Prisen varierer, men den koster typisk omkring 5.000-7.000 kroner for tre år og dækker op til 100.000 kroner. Det kan betale sig at undersøge prisen ved 2-3 forskellige forsikringsselskaber.

”Hvis en konverter eller elbilens motor går i stykker, kan regningen blive stor – blandet andet fordi det kan være svært at finde brugte reservedele, fordi markedet stadig er nyt,” siger Thor Folmann Krarup.

Vælg den rigtige ladeløsning – for dig

Der er overordnet set mange penge at spare ved at skifte til elbil, og det skyldes ikke mindst, at det er billigere at køre på el end brændstof – især hvis du kan lade derhjemme.

Men det er vigtigt at vælge den rigtige ladeløsning. Selvom det kan virke forvirrende, skal du undersøge mulighederne grundigt og tage udgangspunkt i dit eget køremønster og -behov.

”Hvad der er den rigtige løsning, afhænger fuldstændig af, hvordan du bor, og hvor meget du kører. Hvis det er muligt, giver det rigtig god mening at sætte ladeboks op ved din bolig. Når du vælger udbyder og abonnementstype, skal du tage udgangspunkt i dine egne behov, og hvor mange kilometer bilen skal køre om året,” siger Thor Folmann Krarup.

Læs også

Ads by MGDK