Én ting må du ikke gøre, skriver banken.
Lige nu læser andre
Når der bliver udsendt en advarsel fra en bank, gælder det om at spidse ører.
Denne gang er det Sparekassen Kronjylland, der påpeger, at de har oplevet en voldsom stigning i antallet af falske webshops og phishing-kampagner, som forsøger at franarre borgere personfølsomme oplysninger.
Claus Høegh Poulsen og hans kolleger i Sparekassen Kronjyllands fraud-team, er dem, der træder til, når sparekassens kunder bliver forsøgt svindlet.
”Vi har lige haft vores travleste sommer nogensinde”, lyder det fra Claus Høegh Poulsen.
I juli måned 2025 var antallet af sager, hvor sparekassen blev involveret, fordi kunder blev svindlet, vokset med 250 procent i forhold til januar måned 2023.
Læs også
”Det er særligt eksploderet i juli måned, hvor vi har haft vores absolut travleste måned nogensinde, når det kommer til svindelsager,” forklarer fraud-specialisten fra Sparekassen Kronjylland og fortsætter:
“Især har vi set en voldsom stigning i falske webshops og i phishing-kampagner. Det er fremgangsmåder, hvor svindleren enten får deres offer til at betale for varer, der slet ikke findes, eller opsamler oplysninger om betalingskort, MitID og koder, som de udnytter til at flytte penge fra offerets konto.”
Er du bare det mindste i tvivl, må du aldrig indtaste dine oplysninger eller logge ind via MitID, da det er en fejl, som potentielt kan koste dig meget dyrt.
Svindlerne er blevet dygtige, så man skal virkelig være kritisk og holde godt øje, når man handler online eller bliver bedt om at afgive oplysninger.
At så mange er blevet svindlet denne sommer vidner om, at svindlerne både er blevet dygtigere og har skruet markant op for deres aktiviteter. Det får Sparekassen Kronjylland til at advare mod svindeltypen:
”Når du handler på nettet, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du er på en reel webshop. Selvom den ligner en side, du kender, kan det være svindel. Husk derfor at tjekke, om webadressen er den rigtige,” lyder det fra Claus Høegh Poulsen, der tilføjer:
Læs også
“Skal du handle på en side, du ikke på forhånd kender, så skal der lidt research til inden – tjek den for eksempel på Trustpilot, hvor du kan se andres erfaringer med siden. Du kan også undersøge, om webshoppen har nogle sociale medier, der ser pålidelige ud – altså at de har flere års historik med indhold, der vedrører de varer, de handler med.”
Tillykke, du har vundet et tiny house
Når det kommer til phishing, er der ikke nødvendigvis tale om en webshop, der forsøger at opsnappe dine betalingsoplysninger.
Det er typisk falske konkurrencer eller falske betalingsopkrævninger, oplyser Claus:
”De sociale medier er fyldt med falske konkurrencer og falske lodtrækninger om tiny houses, biler og alt muligt andet, der ‘foræres væk’. Så har du en dag vundet, så start med at være kritisk. Svindlerne vil typisk bede dig trykke på et link, når du har vundet – det vil man ikke bede om i en ægte konkurrence. Man vil heller ikke bede dig betale et mindre beløb i fragt for en præmie – bliver du bedt om dét, bør dine advarselslamper derfor også blinke”, lyder advarslen fra Claus Høegh Poulsen.
Der ses også mange forsøg på falske betalingsopkrævninger. I slutningen af august var der falske SMS’er og mails i omløb, hvor Norlys-kunder blev truet med at få lukket for strømmen, hvis de ikke trykkede på et link og straks betalte deres regning:
Læs også
”Igen er der tale om et link, man ikke skal trykke på. Norlys sender aldrig selv links ud, hvis man ikke har betalt sin regning”.