Forside Generelle nyheder Nyt tiltag i Netto, Føtex og Bilka: Gælder over 400...

Nyt tiltag i Netto, Føtex og Bilka: Gælder over 400 danske butikker

Netto
marekusz / Shutterstock.com

Inden 2030 vil de have halveret madspildet.

Lige nu læser andre

Skæve grøntsager, brød som ikke blev solgt på førstedagen og dåsetomater med buler.

Sådan kan indholdet i en typisk kasse med overskudsmad se ud, når Salling Groups butikker får besøg af frivillige, som henter maden og sikrer, at den kommer videre og bliver til måltider for mennesker.

I samarbejde med madspildsaktører som blandt andre FødevareBanken, Wefood og Stop Spild Lokalt driver Salling Group partnerskabet MadPlus, der i dag har etableret faste afhentninger i mere end 400 af landets godt 700 butikker.

Over hele landet er partnerne i MadPlus i fuld gang med at etablere et netværk af afhentningsruter, der sikrer at butikker tæt på hinanden regelmæssigt får afhentet overskudsmad.

I Randers er der for eksempel etableret en rute mellem områdets seks Netto-butikker, to føtex-varehuse og en Bilka.

Læs også

“MadPlus viser, at når vi tænker nyt og arbejder sammen, kan vi forandre et system, hvor værdifuld næring i dag destrueres og går til spilde. Det handler ikke kun om at redde ton efter ton af fødevarer – det handler om sund fornuft og at skabe måltider, håb og fællesskab for mennesker i svære livssituationer,” siger Lea Gry Von Cotta-Schønberg, der er direktør i FødevareBanken.

MadPlus-partnerskabet er stiftet for at samle aktører på tværs af branchen, der ellers hver især ville stå med små systemer og løsninger.

“Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild inden 2030, og her er MadPlus et vigtigt skridt på vejen. For at nå i mål er det afgørende, at vi får alle vores butikker med i partnerskabet og får skabt en bedre fælles infrastruktur, der gør det let for både medarbejdere og samarbejdspartnere at sikre at vores overskudsmad kan blive til måltider,” lyder det fra Louise Gade, der er direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.

Ads by MGDK