Forside Bil og motor Bil-direktør byggede en af historiens vildeste elbiler: Alligevel mener han,...

Bil-direktør byggede en af historiens vildeste elbiler: Alligevel mener han, at kunderne foretrækker forbrændingsmotorer

Rimac Nivera
Just dance / Shutterstock.com

Han mener, at kunderne hellere vil have biler med forbrændingsmotorer.

Lige nu læser andre

De fleste bilmærker er ved at omstille sig til en fremtid, hvor bilerne kører på el. 

Det gælder mærker i alle klasser, for selv nogle af de klassiske luksusmærker kigger ind i at producere superbiler, der skal oplades og ikke tankes. 

Bugatti vælger dog et andet spor. 

Selskabets topchef Mate Rimac, der også står bag den kroatiske hyperbilproducent Rimac, siger, at en fuldelektrisk Bugatti ikke er under udvikling. 

Det skriver det tyske medie Autobahn.

Læs også

Begrundelsen er enkel i hans verden. Kunderne foretrækker stadig ren forbrænding med lyd, vibrationer og mekanisk nærvær.

Strategien ses tydeligst i den nye Bugatti Tourbillon. Bilen forener en V16 benzinmotor på 8,3 liter med tre elmotorer. Den samlede effekt er opgivet til cirka 1.825 hestekræfter. Prisen ligger omkring 3,8 millioner euro uden danske afgifter, og produktionen er ifølge Bugatti booket flere år frem til 2029. 

Efterspørgslen bruges som bevis for, at målgruppen ikke er klar til en helt elektrisk model i denne klasse. Mate Rimac vurderer, at en fuldelektrisk Tourbillon ville være sværere at afsætte, selv om han selv har bygget en af verdens hurtigste elbiler i form af Rimac Nevera.

Kundekredsen hos Bugatti består af samlere, rigmænd og kendte navne, som efterspørger andet end tavs acceleration. Oplevelsen vægtes højere end effektivitet alene. Ønsket er et kabinerum hvor motorens arbejde kan mærkes og høres, samtidig med at bilen overholder reglerne i de vigtigste markeder. 

Den plug in fri hybridløsning hjælper på den balance, fordi udstødning kan holdes nede ved lavere belastning, mens forbrændingsmotoren leverer karakteren, når farten stiger.

Læs også

Markedet bevæger sig i flere retninger på samme tid. Nogle mærker går helhjertet efter eldrift. Andre arbejder i hybridfeltet for at forene ydelse, rækkevidde og regulativer. Bugattis kurs lægger sig i den sidste kategori. Ambitionen er at bevare mærkets signatur og samtidig vise teknisk fremskridt. Materialer i letvægtskategorien og brug af bæredygtige flydende brændstoffer indgår i fortællingen om lavere aftryk uden at gøre bilen tavs eller klinisk.

Ads by MGDK