Det kan meget snart være slut med Volkswagens ID-serie.
Lige nu læser andre
For få år siden virkede det som en klar strategi hos de store bilproducenter at opfinde friske navne til deres nye elbiler. Mercedes-Benz satsede på Q-serien, Kia på EV, Hyundai på IONIQ, Audi på e-tron og Volkswagen kastede sig over ID-betegnelsen.
Ideen var at skabe en tydelig afstand til benzin- og hybridbilerne, og i Europa endte Volkswagen med seks ID-modeller på markedet.
Nu blæser vinden dog i en anden retning.
Ifølge den tyske avis Wolfsburger Allgemeine har koncernchef Thomas Schäffer meddelt medarbejderne, at ID-navnet står foran en udfasning.
Fremover vil Volkswagen i højere grad vende tilbage til modelnavne, der læner sig op ad mærkets velkendte historie, dog i elektrisk forklædning.
Læs også
Allerede i september, under biludstillingen i München, ventes Volkswagen at præsentere det første eksempel på den nye strategi.
Her løftes sløret for produktionsversionen af konceptet ID.2All, en lille elbil der skal konkurrere med modeller som Renault 5, Fiat Grande Panda, Citroën ë-C3 og Hyundai Inster.
Det er meget muligt, at bilen får navnet e-Polo for at knytte den til mærkets kendte småbil.
Fremtidige navneændringer
Udfasningen af ID-navnet betyder ikke, at alle modellerne forsvinder. ID.7 kan eksempelvis blive omdøbt til e-Passat, mens ID.Buzz kan komme til at hedde e-Transporter. Den kommende ID.1 kunne få navnet e-Up. Kun ID.5 er bekræftet til at udgå helt fra programmet i løbet af næste år.
Volkswagen kan også vælge at introducere helt nye navne frem for at genbruge de eksisterende.
Læs også
Uanset hvilken løsning der vælges, er målet at integrere elbilerne mere naturligt i mærkets samlede modelrække.
Navneændringerne vil blive indført i forbindelse med de næste modelopdateringer.