De seneste to år er antallet af lærere, der forlader folkeskolen, steget med 31 procent.
Det viser nye tal, som Ritzau har fået udleveret fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.
4132 lærere forlod folkeskolen i skoleåret 2012/2013. I skoleåret 2014/2015 var det tal steget til 5406.
Det er en stigning på 31 procent på to år. Blandt lærere i alderen 35-54 år er stigningen helt oppe på 60 procent i antallet af lærere, der siger farvel til folkeskolen.
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, siger, at han forstår lærernes flugt.
- Rigtig mange lærere oplever, at de ikke har tid til at lykkes med deres opgaver. Og når man har ansvaret for en gruppe børns læring, så er det så utilfredsstillende, at man giver op.
- Jeg kan godt forstå de lærere, der vælger noget andet, når man er så presset, siger Anders Bondo Christensen til Ritzau.
- Hvis jeg skulle vælge læreruddannelsen i dag, ville jeg tænke mig godt om. Lærerjobbet er det bedste job i verden, men det kan blive en belastning, hvis man ikke føler, at man gør det godt nok, siger han videre.
Forsknings- og udviklingschef på VIA University College Andreas Rasch-Christensen mener, at man især skal rette opmærksomheden mod stigningen i gruppen af aktive lærere, som forlader folkeskolen.
- De lærere, som vælger at søge væk til privat- og friskoler, har ofte de fornødne kompetencer. Og netop de lærere skulle understøtte folkeskolens udvikling, siger Andreas Rasch-Christensen i en skriftlig kommentar.
Ud over lærerflugt døjer folkeskolen også med en udfordring i at tiltrække nye lærere. Det viser en rundspørge, som Lærerforeningen har foretaget blandt foreningens kredsformænd.
I tre ud af fire kommuner har der inden for det seneste år været problemer med at rekruttere lærere til ledige lærerstillinger, skriver Berlingske tirsdag.
I stedet står lærerstillingerne ubesatte, og timerne dækkes af andre lærere eller af en vikar uden læreruddannelse.
/ritzau/