Et nyt statsligt selskab skal stå for driften af både tog og skinner i Danmark, mener Socialdemokratiet. Det skriver Jyllands-Posten fredag.
Partiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen, vil slå DSB og Banedanmark sammen.
I dag har enkelte private aktører såsom Arriva vundet udbud om enkelte strækninger. Når de kontrakter udløber, skal de ikke sendes på udbud på ny. I stedet vil Henrik Sass Larsen tage driften på strækningerne hjem i det nye selskab.
Hele omlægningen skal bunde i en bred, politisk aftale, som skal løbe 15 år frem.
- Det er vores skyld som ansvarlige politikere, at vi har troet på, at udbud og privatisering var en vej til at opnå et bedre og mere effektivt system. Der er nødt til at sige entydigt: Det duer ikke på det her område, siger gruppeformanden til avisen.
Henrik Sass Larsen advarer om, at togtrafikken risikerer at "havne i samme suppedas" som PostNord, hvis det nuværende "naturligt offentlige monopol" udfordres yderligere.
DSB's ledelse har selv givet udtryk for, at DSB kan køre uden statsstøtte i 2030. Det forudsætter, at DSB kører på samme strækninger som i dag.
Når selskabet er oprettet og al togdrift er hentet ind under dets vinger, skal 40 procent af det på sigt kunne sælges til udvalgte investorer, mener Socialdemokratiet.
Ifølge Jyllands-Posten kan Socialdemokratiets udspil køre ind i en forhindring, når det møder EU's krav om, at al togdrift i løbet af nogle år skal sendes i udbud.
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er enige i, at Banedanmark ikke bør fortsætte. Der er ifølge Jyllands-Posten ikke megen opbakning til at stoppe udliciteringen af togdriften i Danmark.
I juni var transportminister Ole Birk Olesen (LA) ude med et forslag om at sætte hastigheden op på udliciteringen af togdriften. Ministeren ønsker ikke over for Jyllands Posten at kommentere S-udspillet.
DF: Tåbelig ide Ideen fra Socialdemokraterne er dårlig, mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. - Det er i bund og grund et tåbeligt forslag. Og det vidner om, at vedkommende ikke har indsigt i transportpolitik. Det løser hverken problemerne i DSB eller Banedanmark, at man slår de to store kolosser sammen, siger Kim Christiansen med direkte adresse til Henrik Sass Larsen. DF er enig i, at der skal ryddes op i Banedanmark. Men på anden vis. - Man kunne reducere medarbejderstaben betragteligt og føre Banedanmark ind under Vejdirektoratet. Det kunne blive til en vej- og banestyrelse. Der sidder over 2000 mand i Banedanmark, og de sidder der kun for at sætte andre i gang. De har underleverandører på stort set alt, hvad de laver, siger Kim Christiansen. Mens DF er kritisk, så er der ros til Sass Larsen fra Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper. - Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg før har været så enig med Henrik Sass Larsen. - Efter årtiers privatiseringer er det et vanvittigt vigtigt vendepunkt for vores fælles togdrift og infrastruktur, hvis det her holder vand. - Han kan regne med Enhedslistens stemmer - både nu og efter et valg, siger Skipper i en skriftlig kommentar. /ritzau/