Digitalisering: Gode sociale indsatser handler om kommunikation

Infrastruktur

08/05/2019 09:15

Per Roholt

Gennem de sidste fire år har Esbjerg Kommune arbejdet intenst med at skabe en ny kultur, hvor myndighed og udfører taler mere sammen med borger og pårørende.

Esbjerg Kommune har professionaliseret og digitaliseret arbejdet med mål og delmål – med succes

- En af de vigtigste ting, vi har fundet ud af er, hvor vigtig kommunikationen imellem tilbud og myndighed er, siger socialfaglig It-konsulent, Steffan Skøde Kristensen, Esbjerg Kommune.

Hvordan kan man i praksis gøre det lettere og mere effektivt at arbejde med mål, delmål og effektmåling for borgeren på det specialiserede socialområde?

Det spørgsmål trænger sig på i alle kommunernes socialforvaltninger og på alle sociale dag- og døgntilbud, hvor man gerne vil kunne tilbyde den helt rigtige sociale indsats, så ydelsen til den enkelte borger er så målrettet og effektiv som muligt.

Esbjerg Kommune er en foregangskommune, hvad angår arbejdet med mål, delmål og effektmåling.

SamfundsDesign har derfor talt med socialfaglig it-konsulent, Steffan Skøde Kristensen, Esbjerg Kommune om, hvad hemmeligheden bag den gode proces egentlig er.

Kommunikation og dialog er nøglen

I Esbjerg Kommune har sagsbehandlerne i myndighed og pædagogerne på det sociale tilbud arbejdet tæt sammen i de sidste fire år.

Formålet har været at få sat bedre mål og delmål for det sociale indsats i forhold til den enkelte borger.

– Vores erfaring viser, at det vigtigste er at få en fælles forståelse for alle involverede, ikke mindst borgere og pårørende, så vi er enige om, i hvilken retning vi arbejder, forklarer socialfaglig it-konsulent, Steffan Skøde Kristensen.

Læs artikel på SamfundsDesign: Socialtilsynene elsker god dokumentation

Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.

 

Mest Læste

Annonce