Forside Erhvervsliv Dette er verdens største ellokomotiv: Sparer 1 million tons diesel...

Dette er verdens største ellokomotiv: Sparer 1 million tons diesel om året

Dette er verdens største ellokomotiv: Sparer 1 million tons diesel om året
Fortesque

Elektrifiseringen skaber en besparelse på 1 million tons diesel om året.

Lige nu læser andre

Elektrifiseringen af det danske tognet er i fuld gang. 

Frem mod 2029 vil Banedanmark elektrificere en stor del af det statslige jernbanenet, og der vil samlet blive 1150 kilometer elektrificerede spor i Danmark. 

Strøelsen på de fuldelektriske IC5-tog blegner dog i sammenligning med de eltog, det Australske mineselskab Fortescue har sat i drift til transport af jernmalm. 

Lokomotivet er bygget i Brasilien af Progress Rail og adskiller sig fra klassiske el lokomotiver ved at bære strømmen med sig. Batteripakken rummer 14,5 MWh, hvilket er en usædvanlig stor kapacitet for et enkelt lokomotiv.

Ruten går fra minerne i Pilbara til havnene i Western Australia, og terrænet gør en afgørende forskel. Miner ligger højere end kysten, så tog med fuld last kører overvejende nedad mod havniveau.

Læs også

På nedkørslen bruger lokomotivet regenerativ bremsning til at omdanne fart til elektricitet, som sendes tilbage i batterierne. Fortescue oplyser, at 40 til 60 procent af energibehovet kan dækkes på den måde, fordi tyngdekraften reelt arbejder med toget.

Klik for at vise eksternt indhold fra twitter,
– Du kan altid aktivere og deaktivere tredjepartsindhold.
Du accepterer hermed at vise eksternt tredjepartsindhold. Persondata kan blive sendt til udbyderen af indholdet og andre tredjepartstjenester.

Tilbageturen går opad, men vognene er tomme og dermed markant lettere. Strømmen, som lokomotivet ikke selv kan hente fra bremsning, skal ifølge Fortescue komme fra vedvarende energikilder. Målet er lavere udledninger og en drift, der på sigt også kan blive billigere, fordi dieselmotorernes komplekse service og håndtering forsvinder.

Skiftet markerer et tydeligt brud med fortiden. Indtil for nylig var det diesellokomotiver, der trak de tunge malmtog.

Ads by MGDK