Undgå regning på 3000 kroner: Få styr på dit abonnement, inden du rejser

Forbrug

05/07/2022 18:01

J. Bøgen

Der findes ikke noget mere irriterende end at komme hjem efter en god ferie og stirre på en chokregning!

For en gangs skyld ser coronavirus ikke ud til at sætte en stopper for vores rejsetrang, når der skal vælges destination for sommerferien.

Men nu er det jo efterhånden længe siden, vi har kunnet rejse uden for landets og Europas grænser, så det er ikke sikkert, vi har helt styr på, hvad vi skal sørge for at tjekke, inden vi tager afsted - og det kan være en rigtig dyr fornøjelse.

For alene vores mobilabonnement kan ende med at give os en rigtig træls start på hverdagen igen, når vi kommer hjem fra Sydens sol og konstaterer, at månedens regning er betydeligt højere end normalt.

Faktisk er der eksempler på, at uopmærksomme ferierejsende har endt med en ekstraregning på flere tusinde kroner!

Så få styr på, hvordan du undgår en ubehagelig hjemkomst, ved at følge nedenstående råd.

Tjek dit mobilabonnement før afrejse

To afgørelser fra Teleankenævnet resulterede i, at forbrugerne stod tilbage med regninger på henholdsvis 1.600 kroner og over 3.000 kroner for mobiltelefoni i udlandet.

I den ene sag fra marts 2022 kostede det en uopmærksom rejsende mere end 1.600 kroner, at vedkommende ikke havde været opmærksom på, hvilke lande der kunne ringes til under en rejse til Grækenland. Under opholdet ringede forbrugeren flere gange til USA.

Forbrugeren havde et mobilabonnement med ”Roaming World”, og på udbyderens hjemmeside stod der, at det gav adgang til at ringe og sende beskeder i 36 lande i Europa samt 12 lande uden for Europa – for eksempel USA, til lokale numre i det land, man befandt sig i, samt til danske numre.

I den anden sag fra december 2021 havde en anden forbruger ligeledes et ”Roaming World-abonnement” inkluderet i sit mobilabonnement. Under en rejse til Tyrkiet brugte forbrugeren data og ringede flere gange til England og Frankrig. Det kostede forbrugeren mere end 3.000 kroner.

I begge sager vurderede Teleklagenævnet, at forbrugerne havde fået de nødvendige oplysninger om abonnementet, da det blev oprettet, for eksempel i abonnementsvilkårene og ordrebekræftelsen.

Teleankenævnet bemærker dog, at oplysningerne fra hjemmesiden om, hvilke lande der kan ringes til og fra, med fordel kan fremhæves direkte på ordrebekræftelsen, men at det ikke har haft afgørende betydning for sagerne, fordi teleselskabernes hjemmesider henviser til link med mere information.

Det gode råd: Sørg for at have helt styr på detaljerne i dit mobilabonnement, inden du tager afsted - og hvis du er i tvivl om noget, så kontakt din udbyder, og få gerne svaret på skrift.

Tjek antal tegn i sms’en

Smilende ansigt, en ananas, en sol, et katteansigt med hjerter i stedet for øjne. Vi bruger næsten alle sammen emojis, men det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse at være glad for de kulørte ikoner - især ved rejser uden for EU.

I en tidligere sag afgjorde Teleklagenævnet, at en uheldig forbruger skulle betale for 430 sms’er, som hun havde sendt hjem fra en rejse i Vietnam. Forbrugeren mente selv, at hun kun havde sendt 20 sms’er, men det viste sig, at hun havde brugt mange emojis, som fylder mange tegn.

Som hovedregel er der 160 tegn i en sms, og hvis beskeden kommer op på et højere antal tegn, tæller det dermed som flere sms'er

Efter rejsen fik forbrugeren en telefonregning på omkring 1.600 kroner, hvoraf de 1.000 kroner var for sms’er.

Det gode råd: Hold dig fra at kommunikere med sms'er, hvis du har mulighed for at koble dig på Wi Fi og skrive via WhatsApp eller Messenger.

Vær opmærksom på dyre satellitforbindelser på færger

Før du bruger din mobil på en færge mellem to lande, skal du være opmærksom på, om din mobil fanger færgens netværk. Det kan du se på mobilens display. Tjek også, om der er sat en spærring på dit abonnement, så du ikke kan bruge data, når din mobil er på færgens satellitforbindelse.

Og hvis din telefon er koblet på færgens netværk, gør du klogt i at holde den i lommen! Opkald og beskeder via færgens netværk sker nemlig til en betydeligt højere takst, end du får hos dit mobilabonnement - og det er vel at bemærke uanset, om det er dig, der ringer, eller om du blot svarer på et opkald

Teleankenævnet har tidligere afgjort, at en forbruger skulle betale omkring 2.100 kroner for sine døtres dataforbrug om bord på en færge til Norge.

Netop hvad angår færgerejser, er der faktisk flere gode råd, du bør have i baghovedet:

  • Slå mobilsvareren fra

  • Hvis du ikke skal bruge mobilen ombord, så sluk for den, inden du tager afsted

  • Hvis du ikke slukker mobilen, så tjek, om du er på dit teleselskabs net, inden du ringer

  • Besvar kun opkald, hvis du er på dit teleselskabs net

  • Husk at tænde telefonen, når du er hjemme igen

Kilde: forbrug.dk

Mest Læste

Annonce