Det betyder, at Apple ikke må markedsføre urene som sådan, i hvert fald ikke i Tyskland.
Lige nu læser andre
Det betyder, at Apple ikke må markedsføre urene som sådan, i hvert fald ikke i Tyskland.
Hvad sker der?

En tysk domstol har forbudt Apple at markedsføre sit Apple Watch som et “CO₂-neutralt produkt”.
Afgørelsen er en sejr for miljøorganisationer, der har anklaget virksomheden for at vildlede forbrugerne.
Tvivl om klimapåstande

Apple havde på sin hjemmeside beskrevet smarturet som “vores første CO₂-neutrale produkt”.
Men en regional domstol i Frankfurt vurderede, at påstanden manglede tilstrækkelig dokumentation og var i strid med tysk konkurrencelovgivning.
Apple kommenterer ikke afgørelsen

Læs også
Teknologigiganten har afvist at kommentere dommen, som stadig kan ankes.
Afgørelsen er dog et tilbageslag for Apples bæredygtighedsprofil på et af Europas mest miljøbevidste markeder.
Klimakompensation med eukalyptus under kritik

Apple baserede sin påstand om klimaneutralitet på et skovrejsningsprojekt i Paraguay, hvor virksomheden lejer jord til at plante eukalyptustræer for at kompensere for produktets livscyklusudledninger.
Usikker fremtid for jordlejemål

Domstolen udtrykte bekymring over, at 75 procent af arealet i kompensationsprojektet kun er lejet til 2029 – uden garanti for forlængelse.
Domstolen: ”Ingen sikker fremtid”

I sin udtalelse fremhævede domstolen den manglende langsigtede sikkerhed i skovprojektet, hvilket underminerer dets troværdighed som en klimakompensationsløsning.
Vigtig sejr mod greenwashing

Læs også
Den tyske miljøorganisation Deutsche Umwelthilfe (DUH), som stod bag søgsmålet, bød afgørelsen velkommen som en klar markering mod virksomheders greenwashing.
Kritik af monokulturplantager

DUH’s direktør Juergen Resch kritiserede Apples afhængighed af eukalyptusplantager.
Han påpegede, at de kun tilbyder kortvarig kulstofbinding og mangler økologisk bæredygtighed, da de er monokulturer.
Afgørelse kan få vidtrækkende konsekvenser

Sagen kan skabe præcedens for, hvordan teknologivirksomheder og andre aktører må markedsføre klimarelaterede påstande i Europa – især i takt med, at myndighederne strammer kontrollen med vildledende miljøbudskaber.
Øget pres på Apples bæredygtighedskommunikation

Efterhånden som kompensationsprogrammer granskes mere kritisk, kan Apple og andre globale brands blive nødt til at gentænke deres kommunikation om bæredygtighed – især på markeder med strikse reklamelove.