Forside Generelle nyheder Elselskab udsender advarsel til samtlige danskere: Det sker dagligt

Elselskab udsender advarsel til samtlige danskere: Det sker dagligt

eltavle
Gjensidige

Pas nu godt på.

Lige nu læser andre

Svindel er ikke længere noget, der kun rammer ‘andre’.

De fleste af os har prøvet at få en mistænkelig mail eller sms, og det er ikke altid let at gennemskue, hvad der er ægte.

Energi Fyn har flere gange i løbet af det seneste år advaret kunder mod falske sms’er, og det sker dagligt, at kundecenteret hører fra kunder, der er blevet udsat for svindelforsøg. 

“Det allerseneste eksempel på svindel, var en af vores kunder, der havde modtaget et telefonopkald fra nogen, der udgav sig for at være fra et andet elselskab. De garanterede store besparelser uden hverken at kende til kundens forbrug eller eksisterende elaftale, og svindleren påstod, at fjernaflæste målere gjorde elforbrug og pris til offentlig viden,” fortæller Christian Drejer, der er kommerciel direktør hos Energi Fyn, inden han fortsætter:

“Svindleren påstod, at kunden gav tre gange så meget for strømmen hos os end det, som vores egentlige priser ligger på, og på den måde har han forsøgt at få kunden til at videregive sine oplysninger og indgå en aftale med ham i stedet,” fortæller Christian Drejer, der er kommerciel direktør hos Energi Fyn. 

Kunstig intelligens gør svindel nemmere

Læs også

Eksemplet er blot et af mange, og hos Energi Fyn ærgrer man sig over, at denne slags opkald er blevet helt almindeligt i branchen.

En ting er dog opkald, for mails og sms’er er også blevet populært i forsøget på at lokke penge eller oplysninger ud af folk.

Og med udbredelsen af kunstig intelligens (AI) er disse såkaldte phishing-forsøg blevet ekstra troværdige. 

“AI gør det nemt at skræddersy, hvad man skal sige i telefonen eller skrive i en sms, så det fremstår troværdigt og lyder som om, det kommer fra den virksomhed, man kender. En AI-model kan søge information på internettet, tilpasse sig virksomhedens sprog og tone og selv indhente oplysninger om ansatte gennem deres sociale medier. Så det er blevet endnu nemmere for svindlere at snyde,” lyder det fra Christian Drejer. 

“Derfor er det vigtigt at være på vagt, for selv dem, der arbejder professionelt med IT-sikkerhed har oplevet at blive snydt af velkonstruerede svindelnumre, og hvis eksperterne kan blive narret, kan vi alle sammen,” siger han. 

Gode råd til at undgå at blive snydt

  1. Får du et opkald, en sms eller en mail fra for eksempel et elselskab, så vær skeptisk og husk, at andre selskaber ikke kender dit forbrug og ikke ved, hvilken elaftale du har. 
  2. Del aldrig adgangskoder, CPR eller kontooplysninger via mail eller sms.
  3. Tidligere var fejlagtigt sprog og grammatik et tegn på phishing. Men med AI kan svindlere nu skrive fejlfrit og autentisk, så det lyder helt på samme måde, som en given virksomhed plejer at skrive til dig på.
  4. Vurder, hvem der skriver til dig. AI kan søge på internettet og kan med troværdighed udgive sig for at være en reel ansat fra en virksomhed baseret på informationer, der fremgår på sociale medier.
  5. Kig grundigt på mailadresser og links. Selv små afvigelser kan afsløre svindel.
  6. Åbn kun filer og klik kun på links, hvis du er sikker på afsenderen.
  7. Lad dig ikke stresse. Stop op og tænk over det en ekstra gang.
Ads by MGDK