Forside Generelle nyheder Husumvej i København får ny asfalt – og det er...

Husumvej i København får ny asfalt – og det er ikke for at lappe huller i vejen

asfalt pressebillede
Teknologisk Institut

Det er ikke for at lappe huller i vejen.

Lige nu læser andre

Fra starten af juli tester Teknologisk Institut og Københavns Kommune en specialudviklet asfalt på Husumvej.

Asfalten er udviklet til at mindske partikelforurening fra vejtrafik. Asfalten vil ydermere have en støjdæmpende effekt.

Projektet er en del af det treårige forskningsprojekt CityFresh, hvor særlige sensorer skal dokumentere effekten af den nye belægning på luftkvaliteten.

Det skriver Teknologisk institut i en pressemeddelelse.

Læs også

Den nye asfalttype er udviklet specifikt til at minimere partikelforurening fra trafikken gennem en særlig overfladestruktur, der både er slidstærk og kan fastholde partikler.

Non-exhaust partikelforurening, der stammer fra blandt andet dæk- og vejslid, udgør 65 procent af den årlige partikelforurening fra vejtrafik i Danmark.

En reduktion af partikelforurening og støjen fra vejtrafik har både miljø- og sundhedsmæssige effekter. 

“- “Vi kan potentielt reducere denne forurening til luften markant. Asfalten er et kompromis mellem holdbarhed og partikeltilbageholdelse. Jo mere åben struktur – størrelse på hulrum i asfalten – har des bedre er den til at tilbageholde partikler og potentielt kan dette også mindske støjen.

Men de åbne strukturer har ikke en optimal holdbarhed eller slidstyrke. Derfor har vi valgt to typer asfalt med mellemstørrelse hulrum, hvor der forventes en acceptabel holdbarhed og samtidig bedre tilbageholdelse af partikler end standardasfalten,” forklarer Maj Frederiksen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut.

Udlægningen af asfalten sker på ca. 1,5 km af Husumvej, hvor der udlægges to nye belægninger samt en referencestrækning med den standardbelægning, som Københavns Kommune normalt benytter. Udlægningen sker som en del af Københavns Kommunes genopretning af den eksisterende belægning på Husumvej. 

Sensorer dokumenterer

I de næste måneder skal effekten af de nye asfaltyper måles via et netværk af sensorer langs Husumvej, hvor både partikelforurening og støj måles. Denne teknologi giver helt nye muligheder for at dokumentere luftkvaliteten:

“Gennem et netværk af sensorer vil vi måle effekten af den nye asfalt direkte på stedet. Det giver os værdifuld viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten,” uddyber Maj Frederiksen.

Asfalt-test i laboratorier

Asfalttypen på Husumvej er blevet testet i laboratorierne ved Teknologisk Institut. Ved brug af en forsøgsopstilling er ophvirvling af partikler fra otte forskellige typer asfalt blevet kvantificeret.

Disse otte asfaltmaterialer varierer fra helt tætte belægninger til fuldstændigt åbne drænasfaltvarianter. De forskellige asfalttyper blev laboratorieblandet og indtromlet til plader, hvorefter overfladeteksturen blev målt både før og efter sandblæsning.

Testene på asfaltmaterialerne viste, at de mest åbne belægninger var mest effektive til at reducere partikelophvirvling. Herefter er der valgt to typer mellem-åben asfalt til Husumvej. 

Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, entreprenør- og asfaltvirksomheden Colas Danmark A/S, sensorvirksomheden DevLabs og FDM.

Københavns Kommune har stillet Husumvej til rådighed som testlokalitet.

Erfaringerne fra projektet skal bidrage til viden om, hvordan forskellige vejbelægninger påvirker luftkvaliteten. De første resultater fra projektet forventes at være klar i slutningen af 2025. 

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram under Miljøministeriet.

Læs også

Ads by MGDK