Især ét juleprodukt er populært i år.
Lige nu læser andre
Mange danskere har for længst taget hul på juleforberedelserne, og det mærker supermarkeder rundt omkring i landet.
Der bliver pakket poser, sammenlignet priser og jagtet de varer, der hører december til.
Der er varme jakker, fyldte vogne og en snert af småstress, når danskerne forsøger at nå det hele i én tur.
Supermarkederne mærker hvert år, hvordan nogle produkter skiller sig ud. Enkelte varer får pludselig ekstra meget opmærksomhed, når julen nærmer sig.
Nu oplever flere af landets største kæder, at et bestemt juleprodukt bliver revet væk.
Læs også
Stigning i popularitet
I år er der 30 tons palæstinensiske dadler til salg i Sallings butikker op mod jul.
Det udgør en stigning på 50 procent fra sidste år, og væksten sker på trods af den eskalerende konflikt og de ekstremt svære vilkår for palæstinenserne, herunder farmere og virksomheder på Vestbredden.
“I Folkekirkens Nødhjælp er vi meget glade for succesen med palæstinensiske dadler i julehandlen,” siger Jonas Nøddekær, der er generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, og fortsætter:
“Det er først og fremmest til gavn for palæstinensiske farmere, men også danske forbrugere, der selv kan vælge oprindelsen af de søde frugter i Sallings butikker.”
Folkekirkens Nødhjælp har gennem mange år støttet palæstinensiske småbønder på Vestbredden.
Læs også
Med støtte fra Udenrigsministeriet blev der for godt to år siden indgået et partnerskab mellem Salling Group, den palæstinensiske virksomhed Rift Valley Farms, Folkekirkens Nødhjælp, Etisk Handel Danmark, GSOL Energy og den lokale organisation MA’AN Development Center.
Målet med projektet var at udvikle og forbedre dadelfarmernes forretning med god landbrugspraksis – og dermed også bane vejen for eksport til Danmark.
Det er nu afsluttet, men samarbejdet fortsætter på rent kommercielle vilkår – og salget vokser.
Carina Jensen, Head of Responsible Sourcing hos Salling Group, siger:
“Vi har været virkelig glade for samarbejdet, der har gjort en forskel i hele værdikæden fra dadelfarmer til vores danske kunder,” siger Carina Jensen, Head of Responsible Sourcing hos Salling Group, og tilføjer:
Læs også
“Vi har fra starten haft fokus på, at projektet skulle skabe værdi for både de lokale producenter og vores kunder. Derfor er vi glade for, at vi nu, som en af de få dagligvarekoncerner i Europa, kan tilbyde dadler fra Palæstina i både en økologisk og konventionel variant i Netto, Føtex og Bilka.”
Det er den palæstinensiske organisation MA’AN Development Center, der har stået for træningen af de lokale bønder i Jordan-dalen i dyrkning, kvalitetskontrol, bæredygtig og økologisk landbrugspraksis. Den palæstinensiske virksomhed Rift Valley Farms står for eksporten.
Ifølge Jonas Nøddekær har samarbejdet givet de lokale producenter på Vestbredden indtægter i en meget vanskelig tid.
Og resultatet viser, at Folkekirkens Nødhjælp sammen med danske og palæstinensiske virksomheder og organisationer kan skabe udvikling og drive forretning selv i de mest konfliktfyldte områder.
“Dadel-eksporten fra Vestbredden til Danmark er ikke et julemirakel, men et resultat af et langsigtet og markedsorienteret projekt og nogle meget modige samarbejdspartnere i både Danmark og i Palæstina. Det er lykkedes trods mange benspænd og svære betingelser på grund af det israelske militærs besættelse af Vestbredden”, siger Jonas Nøddekær.
Læs også
Partnerskabet blev oprindeligt støttet af Udenrigsministeriets Danida Green Business Partnerships (DGBP).