Hajer til facebook - men ikke til digital læring

Velfærd

03/02/2014 07:00

Professionshøjskolen Absalon

Uddannelser skal kræve, at de studerende bliver bedre til IT. Mange mangler tekniske færdigheder - eller lyst til at blive bedre på området. Det er erfaringerne fra University College Sjællands sygeplejerske uddannelse.

Tove Priess var nysgerrig, da University College Sjælland lancererede det omfattende digitale læringsprojekt “UCSJ Læring”. Hun har altid godt kunne lide at lege med computeren, så hun kastede sig som noget af det første interesseret ud i at finde egnede apps til undervisningen i anatomi og fysiologi på sygeplejerske uddannelsen i Nykøbing Falster. 

- Det gik også rigtigt godt. Jeg fandt en del egnede værktøjer. Det tog meget tid, men det var sjovt, fortæller Tove Priess, der er underviser på sygeplejerskeuddannelse i Nykøbing Falster.

“Endnu et lag af læringsbarriere”

Hun fik præsenteret de nye muligheder for de studerende i 2012, men løb allerede fra start ind i et problem, hun ikke havde forudset:

- "De fleste egnede apps er på engelsk, men mange af vores studerende er ikke så glade for fag-engelsk. Hvis de i forvejen synes, at stoffet er svært, er det som at lægge endnu et lag af læringsbarriere", mener Tove Priess.

Derfor er hun i dag mindre tilbøjelig til at bruge apps i undervisningen.

- “Det fungerer for nogle studerende. Men jeg har svært ved at se det som andet end en anden måde at præsentere et stofområde på. Jeg har fundet det besværligt at få apps integreret i selve undervisningen”, siger hun.

Det skyldes ikke mindst, at hun hurtigt erfarede, at teknologien slet ikke faldt de studerende så let, som Tove Priess troede, det ville. Hun har også forsøgt sig med at lade de studerende arbejde med stoffet ved at lade dem lave elektroniske Jeopardy-spil.

- "Det giver en mulighed for at arbejde stoffet igennem på en anden måde, end de studerende traditionelt gør, når de læser deres lærebøger. Også her viste det sig, at en del studerende står lidt af på det tekniske", siger Tove Priess.

- “Vi tror, at bare fordi man er ung, så er man automatisk også god til it. Min oplevelse er, at mange unge er nogle hajer til Facebook, men de er ikke nødvendigvis så teknisk stærke”, siger hun.

“De studerende skal blive bedre til IT”

Hun mener, det er nødvendigt, at uddannelserne fremover kræver, at de studerende bliver bedre til it.

- "Det falder ikke naturligt for alle at bruge de muligheder, der er, og derfor er vi nødt til at stille nye krav til de studerende", siger Tove Priess, der dog er lidt ambivalent i forhold til, hvor meget man skal presse de studerende for at lære dem mere it.

- "På den ene side må vi som undervisere have respekt for, at nogle studerende har det svært med det tekniske. Det har den bagside, at det kan få det faglige stof til at glide i baggrunden. Vi skal passe på med al den fokus på it. Det må ikke betyde, at vi nedprioriterer andre alternativer i undervisningen, der kunne understøtte de studerendes forskellige læringsstile", mener Tove Priess.

- “På den anden side venter der de studerende en verden fuld af teknologiske muligheder og udfordringer ude i det virkelige liv, og det skal vi også klæde dem på til", siger Tove Priess.

Under alle omstændigheder må det digitale aldrig fylde mest på uddannelsen”, mener hun:

"Sygepleje er en kropslig ting, som kun kan ske i mødet med et andet menneske. Der er rigtigt mange ting i faget, som bedst læres i et rum, hvor man er sammen og kan åbne op for spørgsmål".

To ting University College Sjælland har lært:

  1. At have fokus på at finde danske it-løsninger, da fag-engelsk er svært for mange.

  2. At være opmærksom på at følge op på den introduktion, der gives til de studerende omkring den digitale undervisning, så man sikrer sig, at alle er med.

Læs mere om UCSJs arbejde med e-læring og blended learning

Typiske spørgsmål og svar om e-læring: 

Artikel "Markant flere vælger e-læringsuddannelser"med links til typiske spørgsmål og svar og rapport med fakta om UCSJs arbejde med e-læring og blended learning og med opgørelse over antal e-læringsstuderende ved UCSJ.

Om UCSJs vision om at udvikle en ny digital uddannelseskultur: 

Download bogen "Det bliver aldrig det samme igen" om UCSJs vision om at førende indenfor anvendelsen af digital teknologi i undervisningen. 

Om internationale perspektiver: 

Europas uddannelser står på tærsklen til historisk paradigmeskift, reportage fra Online Educa konference i Berlin. 

 

Mest Læste

Annonce