Hvordan ledere får gladere medarbejdere

Glade medarbejdere er alfa omega for en god arbejdsplads.

Arbejdsglæde er lig med et godt arbejdsmiljø, og undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem glæde og produktivitet.

Jo gladere dine medarbejdere er, jo mere effektive er de altså. D

et har i sidste ende stor betydning for virksomhedens succes. Herunder får du derfor 3 gode tips til, hvordan du får gladere medarbejdere på arbejdet.

Dresscode på arbejdspladsen

Som arbejdsgiver har man ret til at indføre en dresscode på arbejdspladsen. Det kan fx være i form af en uniform eller nogle opstillede regler for, hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden at bære.

For at dine medarbejdere skal trives under en dresscode, er det vigtigt, at de samme regler gælder for alle uanset fx alder, køn eller religion. Derudover kan det faktisk være ulovligt at differentiere mellem medarbejdere i forhold til, hvilket tøj de må bære.

Som arbejdsgiver er det vigtigt at gøre op med sig selv, hvad ens pågældende virksomheds dresscode er.

Er det fx okay at gå med shorts og nederdel om sommeren, må man gerne have kasket på osv. Medarbejdere kan sagtens trives under en dresscode, så længe de er klar over reglerne og ikke føler, at deres frihed bliver krænket.

Det kan derfor også være en fordel at inddrage medarbejderne i formuleringen af en dresscode, så du kan finde ud af, hvilken holdning de har til det.

Når først dresscoden er fastlagt, er det okay at sige, at medarbejderne skal betale for deres egen beklædning, medmindre der er logo på tøjet, eller arbejdet kræver særligt arbejdstøj i forhold til sikkerhed.

Hvis du forventer, at dine medarbejdere går med noget bestemt tøj, må det dog heller ikke være alt for dyrt i forhold til deres pågældende indtjening.

Hvis medarbejderne har brug for inspiration til, hvor de kan købe deres tøj, så kan de eksempelvis kigge på Katoni eller Filato.dk, to onlinehjemmesider med henholdsvis et stort udvalg af tøj og sko og garn og strikkeopskrifter for dem, som ønsker at lave deres eget tøj.

Gladere medarbejdere med sundere tænder

Sunde tænder er essentielt for et godt helbred. Oplever man tandpine daler ens livsglæde automatisk, og det er derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver er opmærksom på, hvorvidt dine medarbejdere går og døjer med tandskavanker uden at gøre noget ved det.

Sidder medarbejderen først og har ondt, er det garanteret, at hverken arbejdsindsatsen eller det gode humør er, som det plejer.

Som medarbejder har man ret til at gå til tandlægen. Hvis det drejer sig om et akut behov, kan det sidestilles med sygdom, og man er derfor i sin fulde ret til at gå til tandlægen, selvom det ligger i arbejdstiden og stadigvæk få løn.

Hvis der ikke er tale om et akut behov, skal medarbejderen så vidt muligt placere besøget uden for arbejdstiden, men hvis det ikke kan lade sig gøre, er det stadigvæk et lovkrav at få lov til at tage af sted.

En god ide er her at drøfte tidspunktet med arbejdsgiveren, så man kan blive enige om det bedste tidspunkt.

For nogle medarbejdere handler sunde tænder ikke kun om tandpine eller andre gener. De er måske generelt kede af deres tænder og smil, og det kan sætte sine spor på selvtilliden.

Her kan du som arbejdsgiver henvise dem til Invisalign, der er en tandretning med usynlig bøjle. Med et nyt tandsmil kommer måske en højere selvtillid og i takt med dette en større arbejdsglæde.

Indkøb af julegaver i arbejdstiden

Julen er en travl tid. Der skal nås at pyntes op, hente juletræ, købe gaver, gå til julefrokoster, tage til julearrangementer osv. osv.

For nogle af dine medarbejdere kan alle disse ting være svære at nå, især hvis de har en familie at skulle passe oven i det hele. Og det kan resultere i stress og travlhed, som i den grad kan påvirke arbejdsglæden.

For føler man først, at man halter bagud i al ting, så daler motivationen ofte drastisk.

Som chef har du derfor den mulighed at overraske dine medarbejdere ved at lave dem købe julegaver ind i arbejdstiden.

Giv dem fx hver især en halv eller hel fridag og fortæl dem, at de skal bruge den på at få gjort deres julegaveindkøb eller giv dem lov til at foretage indkøbene online, når det passer dem bedst i deres arbejdstid.

Ingen tvivl om at de vil sætte stor pris på det, og så er der en ting mindre, de skal bekymre sig om. Inden dine medarbejdere påbegynder deres indkøb, kan de jo finde inspiration på denne hjemmeside og eksempelvis finde ideer til årets mandelgave.  

Obsidian Digital på DenOffentlige.dk Obsidian Digital er et digitalt marketing bureau med speciale i performance marketing. Vi har kontor i København og Aarhus, men trækker kunder fra hele verden....
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 3

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også