Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Advarer politikerne: Energikrisen vil give flere trafikuheld

Infrastruktur

05/05/2022 10:28

J. Bøgen

Det kan i værste fald komme til at koste menneskeliv, hvis kommunerne holder fast i deres beslutning om at udsætte renoveringerne af danske veje.

De øgede priser på energi, som følge af krigen i Ukraine, får kommuner landet over til at sætte renovering af vejnettet på pause.

Men det er en rigtig dårlig ide, lyder det fra asfaltproducentet Peab Asfalt A/S i en pressemeddelelse. For udsættelsen vil blot gøre den uundgåelige renovering endnu dyrere.

"Tag for eksempel det danske jernbanenet, som i flere årtier stod på det offentliges to-do-liste. Husk på, hvor besværligt og hvor omkostningsfuldt det har vist sig at være, da projektet endelig kom i gang. Vi vil opleve det samme med vejnettet, og det bliver næste generation, der skal betale regningen og leve med dårligere veje," siger Claus Terkildsen, der er direktør i Peab Asfalt A/S.

Dårligere veje, flere uheld

Vejdirektoratets og kommunernes samarbejdsforum, SAMKOM, vurderede allerede i 2017, at den gennemsnitlige restlevetid for vejnettet i 72 danske kommuner er på 42 procent og derved ikke lever op til det ønskede niveau på 50 procent. For danskerne betyder de udskudte projekter større risiko for uheld på de vejnet, som trænger til udbedring.

Adjunkt på DTU Management, Kira Hyldekær Janstrup, fandt i sit Post Doc-projekt, at der for 30 procent af de ulykkesinvolverede cyklister kunne identificeres en ulykkesfaktor vedrørende vejen. For bilisterne er belægningsskader som lapper, afskalninger, store revner og særligt sporkøring, der øger risikoen for uheld.

I stedet for at udsætte renovationer i stor stil, bør kommunerne i stedet ændre i deres kriterier, når de skal vurdere, hvor der skal sættes ind, mener Kira Hyldekjær Janstrup.

"Ud fra mine studier kan jeg se, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem de kriterier, som jeg i studierne udpeger som farlige, og de kriterier som scorer højest i det pointsystem kommunerne bruger. Med langt færre vejarbejder i fremtiden bliver det derfor endnu vigtigere at prioritere rigtigt, når der vælges projekter til og fra," fortæller hun.

Branche mister kapacitet til at klare renoveringerne

De udsatte asfaltordrer kan mærkes i den danske asfaltbranche, som risikerer at stå overfor afskedigelser og en stærkt nedsat kapacitet i rigtigt mange år fremover.

Hos Peab Asfalt A/S har de seneste fem års massive udsættelser af kommunale- og statslige vejprojekter allerede kostet 15 procent af arbejdsstyrken samt medført en markant nedgang i produktionskapaciteten.

"Når energipriserne stabiliseres, og de udsatte projekter skal i gang, vil produktionskapaciteten hos os producenter være stærkt reduceret og der vil komme et kæmpe pres på branchen. Vi risikerer desuden at miste værdifulde ansatte i fyringsrunder. Kompetent arbejdskraft, som kan vise sig umulig at erstatte," fortæller Claus Terkildsen.

Derfor er den bedste vej frem, at droppe udsættelsen af renoveringerne.

"Jeg kan kun gentage og understrege Asfaltindustriens håndsrækning til kommunerne og opfordre til, at vi i fællesskab kan få lagt en god plan for de planlagte projekter. Det vil sikre de bedst mulige veje til danskerne og tillade asfaltproducenterne at fastholde så mange dygtige medarbejdere i job som muligt," slutter Claus Terkildsen.

Mest Læste

Annonce