Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Det er i forvejen svært at finde en p-plads - nu sløjfer kommunen 600 af dem

Kommunalt

10/01/2023 09:59

J. Bøgen

Flere frygter, problemet bare bliver skubbet til andre området.

Som bilist er noget af det mest frustrerende, når man ikke kan finde en parkeringsplads.

Har man prøvet at skulle parkere i København, kan man uden tvivl skrive under på, at det ikke ligefrem er en nem opgave at finde en ledig plads, som tingene er nu.

Men i løbet af 2023 bliver det markant sværere.

For i går vedtog Teknik- og Miljøudvalget i København nemlig en plan, som sløjfer 600 af de cirka 1050 kommunale parkeringspladser i den såkaldte Middelalderby.

Det fremgår af mødereferatet fra mødet.

Faktisk er målet, at der skal fjernes 750 parkeringspladser, men der er i første omgang fundet penge til at sløje de 600.

Målet er, at p-båsene skal vige pladsen til gengæld for bredere fortove, cykelstier og træer i den mest centrale del af København - området mellem Rådhuspladsen, Nørreport og Kongens Nytorv.

"Det gør vi for at få en fredelig Middelalderby, hvor det er mennesker, der har førsteprioritet fremfor biler," siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod, til DR.

Frygter, problemet flytter

Nedlæggelsen af p-pladserne vil hovedsagelig ramme bilister, der kommer udefra, da beboerne i området vil blive tilbudt parkering i et p-hus.

Det ændrer imidlertid ikke på, at Forenede Danske Motorejere (FDM) frygter, at sløjfningen af de 600 p-pladser blot er med til at flytte kampen om pladserne til et andet sted hovedstaden.

Også butiksejerne, der er samlet i foreningen KBH - Commerce & Culture, frygter, at handlende i bil fravælger butikkerne i Middelalderbyen til fordel for storcentre med parkeringspladser.

Borgmester maner til ro

Til DR fortæller Teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod, imidlertid, at hun ikke frygter, politikerne puster til butiksdøden og storcenterkulturen med den nye plan.

Hun håber i stedet, at flere handlende fremover vil lade bilen stå og i stedet tage cyklen eller kollektiv transport, når de skal ind og shoppe - særligt fordi de butikker, der typisk er at finde i Middelalderbyen, handler tøj, smykker og lignende, altså ikke store og tunge produkter.

Barfod minder desuden om, at de samme kritiske røster kom frem, da Strøget blev lavet om til gågade.

Mest Læste

Annonce