Borgerne i Silkeborg Kommune vil også fremover kunne hente hjælp, når de kører sur i kontakten til kommunen.
Et enigt økonomi- og erhvervsudvalg har efter to års forsøg besluttet at gøre borgerrådgiver-funktionen til en permanent ordning:
”Vi ser, at vores borgere bruger ordningen. Mange har fået hjælp, og vi ønsker at opretholde borgerrådgiverfunktionen, så folk der kommer i klemme i det kommunale system, kan hente hjælp. Det vil forhåbentlig både på den korte og den lange bane betyde, at vi får nogle mere tilfredse borgere og nogle færre klagesager,” siger borgmester Steen Vindum (V).
Silkeborg har haft en borgerrådgiver siden februar 2013. Det første halve år kom der 223 henvendelser fra borgere. 63 ville klage. De øvrige ville søge råd eller have vist vej gennem det kommunale system.
Fra august 2013 til juli 2014 har borgerrådgiveren haft 285 henvendelser, heraf 56 klager.