Liberal Alliance siger nej tak til kørselsafgifter

På sidste møde i Regionsrådet i Region Hovedstaden var der et punkt på dagsorden om en ny trafik- og mobilitetsplan, herunder et forslag om kørselsafgifter.

Planen i Region Hovedstaden er omfattende og indeholder rigtig mange gode elementer, men man skal holde tungen lige i munden og læse grundigt på alle detaljerne, for hvad gemmer sig dybt nede i teksten: Et forslag om kørselsafgifter.

Det konkrete forslag

Et af de mange underpunkter i planen var, at man vil ”undersøge muligheder for at anvende kørselsafgift til påvirkning af adfærd”. Endvidere stod der, at ”en del af indsatserne består i udgangspunktet af undersøgelser og analyser, f.eks. undersøgelse af modeller for

kørselsafgifter samt model for samarbejde om udviklingen af knudepunkter. Region Hovedstaden kan i partnerskab med andre umiddelbart igangsætte disse med vedtagelsen af planen.”

Dette betyder konkret, at en vedtagelse af planen giver regionen startskuddet til at igangsætte detaljerede undersøgelser og planlægning af en indførelse af kørselsafgifter. Dette er en farlig vej at begive sig ind på, for det vil blive sværere og sværere at afvise en sådan ordning jo mere arbejde der lægges i de forberedende undersøgelser. Det kan vi derfor ikke støtte.

Hvordan kan vi påvirke folks adfærd

I Liberal Alliance vil vi gerne være med til positive incitamenter til at påvirke folks adfærd (f.eks. billigere el-biler), men ikke en straffe-ekspedition mod bilisterne generelt. Det er et principielt emne dette – nemlig om man skal påvirke folks adfærd med positive eller negative incitamenter.

Det er langt at foretrække at anvende positive incitamenter. Det giver øget tilfredshed, og samtidig styrker det den personlige frihed.

Det betyder konkret, at hvis man politisk ønsker at flytte en del af bilkørslen fra diesel- og benzin-biler til mere miljøvenlige biler som f.eks. eldrevne biler, så giver det meget bedre mening at gøre det mere attraktivt at vælge elbilen fremfor at straffe ejeren af en benzinbil. En oplagt metode er den økonomiske, hvor man nemt kan regulere på registreringsafgiften og forbrugsafgiften. Det vil derfor være rationelt at fritage elbiler for registreringsafgift og måske endda også moms, og så i mindre grad afgiftsfritage diesel- og benzin-drevne køretøjer.

Social ulighed af negative incitamenter

Hvis man pålægger en kørselsafgift, vil det ramme socialt skævt. Har man rigeligt med penge, betyder det mindre at skulle betale lidt mere, og påvirkningen af adfærden vil givetvis derfor være mindre. Det forholder sig helt anderledes, hvis man ikke er velhavende, hvorved en kørselsafgift vil have stor påvirkning af den enkeltes hverdag, frihed og muligheder. Der er mange borgere, som bruger deres bil af nødvendighed, og dette skal vi ikke straffe med kørselsafgifter. Det er en helt forkert model dette her.

Emneord: Jacob Rosenberg, KANDIDATERNE, FV2019, Taxakørsel, 080419
Jacob Rosenberg på DenOffentlige.dk Jeg stillede op første gang til RV17/KV17, og blev valgt til regionsrådet i hovedstaden med mange personlige stemmer, så det var både overraskende og dejligt. Jeg har fået blod på tanden og sti...
Aktivitet: Artikler: 28 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også