OPS: Ingen offentlig sektor uden en privat

Infrastruktur

20/05/2019 09:45

Per Roholt

Det offentlige og den private sektor er hinandens forudsætninger, ikke modsætninger.

Ofte fremstilles det offentlige og deres private leverandører, fx technologi-leverandører, som modsætninger.

Medierne bugner af historier om kommuner, der har besvær med private plejeleverandører, der går konkurs, it-leverancer, der overskrider deadline, og offentligt ansatte, som mister deres job til "de private".

Historierne er typisk stof, der nærer mistilliden og underbygger illusionen om, at der eksisterer et modsætningsforhold mellem det offentlige og det private.

Hvad er DenOffentlige for et medie?

Læs om, hvad der sker på DenOffentlige, og få ideer til, hvordan du kan være med.

Vi samler artikler om og fra DenOffentlige lige her.

Som ansvarlig for en stor privat virksomhed, der blandt andet er sat i verden for at levere it-løsninger til det offentlige, vil jeg gerne gøre mit for at afmontere den myte.

Det offentlige og den private sektor lever og har det fint hver for sig, men trives bedst, når vi arbejder sammen, hvilket heldigvis er det mest udbredte.

Det offentlige og de private samarbejder hver eneste dag

Digitaliseringen af det offentlige betyder fx, at en lang række offentligt ansatte hver eneste dag er i tæt kontakt med de private it-leverandører.

Størsteparten af kontakten foregår på det rent operative niveau, hvor brugerne af de kørende løsninger og virksomhedernes konsulenter og supportorganisationer håndterer hverdagens opgaver.

En anden tæt dialog forekommer typisk, når der skal købes nye systemer, eller i de særlige projektorganisationer, der skal implementere de nye løsninger i kommuner og regioner.

Dette offentlige private samarbejde er udtryk for, at det offentlige hverken kan eller skal stå alene med ansvaret for at nå målet om bedre og mere velfærd, bedre service til borgerne og samtidig til en konstant lavere omkostning.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

 

Hvis vi som samfund skal opfylde målene, er vi nødt til at samarbejde om at udvikle, implementere og drifte nye teknologier. Her kan private virksomheder i stor udstrækning være behjælpelige med at nå det offentliges mål – som leverandører af ydelser, men i lige så høj grad som sparringspartnere for det offentlige.

Se video på SamfudsDesign: Offentlig digitalisering er først lige begyndt

Den offentlige indsats kan ikke stå alene

I den private sektor har man allerede i en del år indbudt specialiserede teknologivirksomheder til at hjælpe med at optimere processer og arbejdsgange – tænke smartere og inddrage ny teknologi.

På samme måde kan det offentlige heller ikke alene stå med hele ansvaret for den digitale transformation.

Mit bud er derfor, at vi i de kommende år vil se endnu flere eksempler, hvor de offentlige og private aktører samarbejder om at udvikle og levere velfærd til borgerne, hvad enten det er i form af hjemmehjælp, private skoler eller avancerede software-robotter til automatiseret sagsbehandling.

Her er det vigtigt, at det offentlige fokuserer på deres kerneopgaver og gør, hvad de er bedst til: at udstikke og følge op på rammer og kvalitet. Og husker at overlade den egentlige udvikling og driften af de relevante, konkrete løsninger til aktørerne på det private marked, der for deres vedkommende kan bidrage med stor fleksibilitet, agilitet og ikke mindst agerer på et konkurrenceudsat marked, der til stadighed sikrer den bedste løsning til den bedste pris.

Læs artikel på SamfundsDesign: Offentlig digitalisering vil fokusere på sundhed i 2019

Læs mere på EG: Faglighed, empati og effektivitet går hånd i hånd

Læs artikel på SamfundsDesign: Favrskov: Digitalisering motiverer medarbejdere og borgere

Mest Læste

Annonce