Cafe Kaffegal ejer afviser al kritik

Ledelse

12/04/2018 16:58

Nick Allentoft

- Det er gamle klagesager, der var fremme i 2014. Det er er den samme gruppe tidligere ansatte, der fremhæver de her klager - det er en gruppe ansatte, som virker på os som om, at de udelukkende vil kompromittere vores virksomhed og vores ledelse, siger ejeren af Café Kaffegal.
Brian Sørensen er vinder af Fællesskabsprisen. Han er manager for ØKOgal og Café Kaffegal. Vinder af Byens Bedste Café. Og på visitkortet står desuden betegnelsen: CEO & specialkonsulent hos Social Business House. Brian Sørensen er en mand med mange forbindelser og med et stort engagement i samfundets svageste. Men nu har 13 af disse valgt at stå åbent frem for at tale ham imod.

Prøv DenOffentlige 2

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

 

De mener, at der er flere sider af sagen – og at deres og andres klager om et dybt kritisabelt arbejdsmiljø er blevet begravet fra Aarhus Kommunes side, der ufortrødent er blevet ved med at sende nye folk til Kaffegal trods klagebreve og kommunens egne undersøgelser. Brian Sørensen har bedt TV2 ØSTJYLLAND om at komme ned til Økogal for at give sine svar på den kritik, som kommer fra i alt 20 af 47 skånejobbere, som han, ifølge kommunens oplysninger, har haft i sin varetægt. 13 har TV2 ØSTJYLLAND selv talt med, mens de øvrige fremgår af aktindsigter i Aarhus Kommune. Brian Sørensen har tilsendt TV2 ØSTJYLLAND trivselsrapporter, som foreningen Changemakers, der står bag cafeen, har udarbejdet. Han har også medsendt støttende udtalelser fra medarbejdere – såsom denne fra Hans Christian Andersen: 

”Derfor undres jeg også uendeligt, når jeg hører, at tidligere medarbejdere mener noget andet, jeg kan simpelthen ikke genkende den kritik som foreningen og vores daglige leder Brian Sørensen bliver udsat for. Jeg håber, at min positive oplevelse af at arbejde i foreningen Changemakers kan bidrage til at nuancere billedet af virksomheden, for jeg kan kun se positive ting ved arbejdet her.”

Brian Sørensen mener, at kritikken af hans ledelsesstil udelukkende kommer fra en gruppe af tidligere ansatte. Og afviser, at der er noget at udsætte på hans ledelsesstil.  

Flere mener ikke, at I tager hånd om de skånehensyn, som folk har?

- Vi er også meget overraskede over, at de ikke mener, at vi tager hensyn til deres skånehensyn. Hver eneste dag arbejder vi for at tage lave de bedste rammer. Vi arbejder ud fra en særoverenskomst med 3F, som også er vejledende i alle personalespørgsmål. Derudover havde vi i 2016 besøg af Arbejdstilsynet - to gange - og de giver os en smiley og har ingen kritisable forhold ift. vores arbejdsmiljø. Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med sagsbehandlere i blandt andet Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, vi yder, siger Brian Sørensen.

Hvorfor tror du så, at vi kan høre disse historier fra kommunens egne undersøgelser og fra Favrskov Kommune, der også har interviewet deres borgere og fra folk selv?

- Det er fordi, at det er nogle klager og kritikpunkter, der kommer fra en tidligere gruppe ansatte, der første gang kommer frem i lyset i 2014 hvor vi havde snakken og møderne med Aarhus Kommune. Det er nogle sager, der er afsluttet i 2014, og det er præcis den samme gruppe tidligere ansatte, der nu kommer med de samme kritikpunkter. Det er nogle sager, der er afsluttet, og igen vil jeg gerne henvise til, at vi havde besøg af Arbejdstilsynet tilbage i 2016 begge steder, og de finder ingen anledning til at kritisere vores arbejdsforhold. Vi får grøn smiley, siger Brian Sørensen.

Men vi har jo fået aktindsigt i klager helt frem til december 2017?

- Vi er altid åbne over for kritik. Vi har en stor gruppe ansatte, der er meget tilfredse med at arbejde hos os. Og det fremgår også af alt det materiale, vi har sendt til TV2 ØSTJYLLAND. Igen vil jeg gerne henvise til, at det er nogle kritikpunkter tilbage fra 2014, og ved Arbejdstilsynets besøg i 2016 får vi en grøn smiley for arbejdsmiljø, siger Brian Sørensen.

Favrskov Kommune vælger at stoppe samarbejdet med jer i 2014 - de vil ikke længere sende borgere ned til jer. I samme perioder konkluderer jobcenteret i Århus efter samtaler med borgere, at din ledelsesstil tenderer til mobning, og flertallet fortæller om dårligt arbejdsmilø - hvorfor?

- Vi samarbejder stadig med Favrskov Kommune. Vi har stadig en ansat, der har været hos os i mange år, der er meget tilfreds. Den kritik, der bliver fremhævet her, kan vi ikke genkende. Vi arbejder efter god moral, etik og ordentlighed. Vi har særoverenskomst med 3F, der er vejledende i alle personalespørgsmål, siger Brian Sørensen.

Men Favrskov Kommune vælger at tilbyde deres borgere at stoppe - og det vælger 7 ud af 11 på grund af dårligt arbejdsmiljø?

- Jeg mener, at jeg har svaret, siger Brian Sørensen.

Hvad mener du, at alle disser klager handler om? 

- Det er gamle klagesager, der var fremme i 2014. Det er er den samme gruppe tidligere ansatte, der fremhæver de her klager - det er en gruppe ansatte, som virker på os som om, at de udelukkende vil kompromittere vores virksomhed og vores ledelse, siger Brian Sørensen.

Vi har så dokumentation for det dårlige arbejdsmiljø helt frem til december 2017, hvor en borger skriver til kommunen, at vedkommende får stres af at være af at være hos jer. Lyver alle de mennesker, der klager over jer?

- Jeg kan ikke udtale mig i konkrete personalesager, siger Brian Sørensen.

De fleste kritiserer din ledelsesstil - hvorfor tager I ikke den kritik til jer i foreningen?

- Fordi det er en kritik, ingen af os kan genkende. Ingen af os. Det er en kritik fra en gruppe tidligere ansatte, og det virker udelukkende som om, at den her gruppe ønsker at kompromittere vores ledelse og virksomhed, siger Brian Sørensen.

Men betyder det, at de tager fejl - de 13 som vi har talt med - og de mange andre, der har klaget eller deltaget i kommunernes undersøgelser?

- Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere i blandt andet Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats og de ydelser, vi yder, siger Brian Sørensen.

Jeres egen dokumentation viser, at det går ganske godt - betyder det, at alle klagerne, som er næsten en femtedel af alle de støttede medarbejdere, I har haft fra Aarhus kommune, ikke har ret?

- Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere blandt andet i Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, og de ydelser vi yder, siger Brian Sørensen.

Men jeg spurgte om alle de borgere, der ikke er enige, tager fejl?

Jeg har ikke kendskab til de klagere. De er anonyme - det er sager, der er afsluttet, siger Brian Sørensen.

Nu vælger en stor del at stå frem med navn - så er de ikke anonyme længere?

- Det har jeg ingen kommentar til, siger Brian Sørensen.

Har kommunen været gode nok til at følge op på de borgere, der er blevet sendt ned til jer?

- Det har jeg ingen kommentarer til, da jeg er blevet pålagt tavshedspligt af min bestyrelse, siger Brian Sørensen.

TV2 ØSTJYLLAND havde flere spørgsmål, som Brian Sørensen ikke ønskede at svare på, da han udelukkende ønskede at udtale sig om spørgsmål tilsendt på forhånd.

Cafe Kaffegal skandalen - socialøkonomi

Læs alle artiklerne om Cafe Kaffegal skandalen her. TV2 Østjylland står bag afsløringerne.

 

 

 

Mest Læste

Annonce